VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční muzeum se asi přesune do Lisovic

Zlonice - Nedostatek peněz a personálu. To jsou důvody, proč muzeum ve Zlonicích skončilo.

5.10.2009
SDÍLEJ:

Vyjížďky parním vlakem z Prahy do Zlonic byly hojně navštěvované.Foto: železniční muzeum Zlonice

Železniční muzeum ve Zlonicích se o posledním zářijovém víkendu loučilo se sezonou. Letos ale bylo loučení o něco smutnější. Po třinácti letech existence totiž ukončilo činnost v prostorách, které byli zájemci zvyklí po celou dobu navštěvovat.

,,Důvody jsou ekonomické a personální. Nemáme peníze ani brigádníky,“ vysvětlil Tomáš Čech, zakladatel a velký propagátor železničního muzea.

O zařízení se stará občanské sdružení Klub železničního muzea, jenž se ale nevzdává. V příštím roce by mělo být otevřeno v nových prostorách v nedalekých Lisovicích. Tam se nachází objekt bývalého statku, který Tomáš Čech odkoupil od potomků bývalého předsedy prvorepublikové vlády Jana Malypetra.

,,Otázkou je, jestli bude z personálních a ekonomických důvodů pravidelně přístupné. Dne 24. dubna příštího roku představíme nový areál, ale jak muzeum bude fungovat, v tuto chvíli nedokážu říct,“ dodal Čech.

To, že muzeum ve Zlonicích skončilo, mrzí i zdejšího starostu Rudolfa Čížka. Do obce podle něj nezavítá tolik turistů, kteří sem směřovali každou sobotu od května do září, kdy byla expozice otevřena.

,,Samozřejmě, že je to škoda. Na některé akce, jež muzeum pořádalo, přijížděli lidé z širokého okolí,“ uvedl starosta.

Městys Zlonice byl také jedním ze subjektů, který na provoz přispíval určitými financemi. ,,Snažili jsme se pomáhat, ale zřejmě to nebylo dostatečné,“ konstatoval Rudolf Čížek.

Muzeum se zaměřuje na historické cukrovarské lokomotivy, nákladní vozy a zabezpečovací zařízení spadající do období před rokem 1939. V současné době zahrnuje sbírkový fond zhruba dvě stě exponátů a souborů. Patří mezi ně například sedm lokomotiv a dvacet pět vagonů normálního rozchodu a od roku 2004 též provozní přenosná úzkokolejná dráha o rozchodu 650 mm se dvěma motorovými lokomotivami a deseti vozy.

K nejzajímavějším exponátům patří nejmenší dochovaná normálně rozchodná parní lokomotiva v České republice vyrobená firmou Orenstein & Koppel z roku 1913 a elektromechanické stavědlo Siemens & Halske z roku 1902.

Autor: Matěj Říha

Místo události:
5.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Stahl stál poprvé v bráně Kladna od začátku utkání.

Stahl řešil neplánované pády na led, ale premiéru mezi Rytíři si pochval

Kladno - Kadaň 3:2.

Mladíček Stahl dovedl Rytíře k těsné výhře v Kadani

Nedaleko Slaného se srazila tři auta

Slaný - Kladenští policisté z dopravního inspektorátu vyjížděli v pondělí 16. října k dopravní nehodě, která se stala dopoledne nedaleko Slaného.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Libušín přišel o Nika, přesto bral tři body

FOTO: Kladensko – Šestibodový víkend pro kladenské chrty závodící s čelem tabulky I. A třídy. Hřebečská parta tedy chrty proti slabému Mníšku moc nepřipomínala, ale i tak brala výhru 3:1. Libušín uspěl na horké půdě v Cerhovicích 4:2, ale po změně stran také klopýtal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení