VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční muzeum se asi přesune do Lisovic

Zlonice - Nedostatek peněz a personálu. To jsou důvody, proč muzeum ve Zlonicích skončilo.

5.10.2009
SDÍLEJ:

Vyjížďky parním vlakem z Prahy do Zlonic byly hojně navštěvované.Foto: železniční muzeum Zlonice

Železniční muzeum ve Zlonicích se o posledním zářijovém víkendu loučilo se sezonou. Letos ale bylo loučení o něco smutnější. Po třinácti letech existence totiž ukončilo činnost v prostorách, které byli zájemci zvyklí po celou dobu navštěvovat.

,,Důvody jsou ekonomické a personální. Nemáme peníze ani brigádníky,“ vysvětlil Tomáš Čech, zakladatel a velký propagátor železničního muzea.

O zařízení se stará občanské sdružení Klub železničního muzea, jenž se ale nevzdává. V příštím roce by mělo být otevřeno v nových prostorách v nedalekých Lisovicích. Tam se nachází objekt bývalého statku, který Tomáš Čech odkoupil od potomků bývalého předsedy prvorepublikové vlády Jana Malypetra.

,,Otázkou je, jestli bude z personálních a ekonomických důvodů pravidelně přístupné. Dne 24. dubna příštího roku představíme nový areál, ale jak muzeum bude fungovat, v tuto chvíli nedokážu říct,“ dodal Čech.

To, že muzeum ve Zlonicích skončilo, mrzí i zdejšího starostu Rudolfa Čížka. Do obce podle něj nezavítá tolik turistů, kteří sem směřovali každou sobotu od května do září, kdy byla expozice otevřena.

,,Samozřejmě, že je to škoda. Na některé akce, jež muzeum pořádalo, přijížděli lidé z širokého okolí,“ uvedl starosta.

Městys Zlonice byl také jedním ze subjektů, který na provoz přispíval určitými financemi. ,,Snažili jsme se pomáhat, ale zřejmě to nebylo dostatečné,“ konstatoval Rudolf Čížek.

Muzeum se zaměřuje na historické cukrovarské lokomotivy, nákladní vozy a zabezpečovací zařízení spadající do období před rokem 1939. V současné době zahrnuje sbírkový fond zhruba dvě stě exponátů a souborů. Patří mezi ně například sedm lokomotiv a dvacet pět vagonů normálního rozchodu a od roku 2004 též provozní přenosná úzkokolejná dráha o rozchodu 650 mm se dvěma motorovými lokomotivami a deseti vozy.

K nejzajímavějším exponátům patří nejmenší dochovaná normálně rozchodná parní lokomotiva v České republice vyrobená firmou Orenstein & Koppel z roku 1913 a elektromechanické stavědlo Siemens & Halske z roku 1902.

Autor: Matěj Říha

Místo události:
5.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rytíři Kladno – Slavia Praha 1:9, příprava 23. 8. 2016

Rytíři v úterý vyzvou v odvetě Slavii

Ilustrační foto

Krimimix: Ujíždějící řidič a zloděj v obchoďáku

Výluka na kladenské trati se mění. Přibývá další

Střední Čechy - Na železniční trati z Masarykova nádraží v Praze směrem na Kladno a Rakovník platí od počátku července v souvislosti s uzavřením dlouhodobě rekonstruovaného Negrelliho viaduktu v Praze výlukový jízdní řád. Od e dneška do 3. září se výluka rozšíří.  

U Libušína se zřítil popelářský vůz ze srázu, dva lidé jsou zraněni

Kladensko - Na silnici mezi obcí Důl Libušín a Libušínem se stala v pondělí odpoledne dopravní nehoda popelářského vozu.

V Kladně Dubí se srazil ford motorku

Kladno – V pondělí dopoledne se stala v Kladně-Dubí ve Vrapické ulici dopravní nehoda dvou vozidel. Střetl se při ní automobil značky Ford Ka s motocyklem značky Yamaha.

Slaný vybuduje nový varovný systém a povodňový plán

Slaný - Přestože Slaný neleží na žádném významném vodním toku, kromě několika potoků v místě a okolí, které se při přívalových deštích občas rozvodní, se patnáctitisícové město i tak postará o vybudování nového varovného systému a povodňového plánu. Kromě velké vody zajistí systém varování obyvatel před mimořádnými událostmi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení