Dobrovolní hasiči z Kralup už čtvrt roku nevyjeli k žádnému požáru. Nemají totiž čím. Obě cisterny jim před časem vypověděly službu. A nové auto je zatím v nedohlednu.

Tatrovky kralupských dobrovolníků mají totiž už svá nejlepší léta za sebou, Tatra 148 je osmatřicet let stará a 815 je jen o deset let mladší. Oba porouchané vozy tak museli hasiči odhlásit z Integrovaného záchranného systému.

Podle velitele zásahové jednotky Jiřího Vachalce mohou v současné době jezdit jen 
k technickým zásahům. „Máme lezeckou skupinu, můžeme provádět zásahy i na vodě, ale k požárům prostě nemůžeme,“ konstatoval velitel.

Členové kralupské dobrovolné jednotky mají hašení jako koníčka, a protože nemohou na výjezdy a ani na cvičení, začínají být dost otrávení.
Kralupská radnice společně s hasiči hledá řešení, jak jednotku dostat zpátky na kola. Před časem proto vyhlásila výběrové řízení na koupi zbrusu nové cisterny, přihlásily se však jen dvě firmy a nabídková cena o mnoho překročila částku rezervovanou 
v rozpočtu města.

Místostarosta města Libor Lesák pro Deník uvedl, že nová cisterna, která by splňovala požadavky jednotky, by vyšla na více než sedm milionů korun. „V rozpočtu máme na cisternu rezervováno dva a půl milionu korun, museli bychom to tak částečně řešit nějakým leasingem,“ prohlásil Libor Lesák a dodal, že zároveň hledají možnosti, jestli by nesehnali nějakou repasovanou nebo méně opotřebovanou cisternu. „Zatím se nám ale bohužel nedaří, většinou jsou k mání auta stará kolem dvaceti let a to bychom si příliš nepomohli,“ připomněl místostarosta.

Radnice oslovuje také větší pražské podniky, které měly vlastní zásahové jednotky, zda by nějakou slušnou cisternu neodprodaly.

Další možností, jak by se dala cena nového auta stlačit dolů, je podle Lesáka přehodnocení požadavků hasičů. „Chtěli by prakticky to největší auto. Cisternu o obsahu šesti kubíků na třínápravovém podvozku. Požádali jsme je, jestli by to nepřehodnotili na menší dvounápravový vůz, čímž by klesla cena o zhruba dva miliony,“ řekl Lesák.

Velitel hasičů Jiří Vachalec však uvedl, že jednotka potřebuje auto s velkou zásobou vody.

„Když k požáru vyjedeme jako první jednotka, už není nikdo, kdo by nám dodával vodu, profesionální hasiči mohou být zrovna u jiného zásahu. A hydrantová síť je jako ve většině měst špatná,“ prohlásil hasič s tím, že dobrovolní hasiči z okolních vesnic mají starší a pomalé vozy 
s nízkou zásobou vody.

Hasiči podle Jiřího Vachalce zároveň potřebují, aby se do kabiny cisterny vedle strojníka vešlo ještě dalších pět hasičů.
„Například u požárů suché trávy je potřeba mít co nejvíce lidí. Dvounápravové vozy, které by převezly výjezdové družstvo, mají ale nádrž nejvíce na čtyři kubíky vody. A to je o ničem,“ zdůraznil velitel kralupských hasičů a dodal, že požadavky jednotky opravdu nejsou nijak přehnané.

Jednotka kralupských dobrovolníků má ve spolupráci s profesionálními hasiči za úkol městu předložit odborné posouzení, jehož součástí budou informace, jaké je v oblasti požární zabezpečení a zda bude tak velké a drahé auto pro dobrovolné hasiče vůbec využitelné.

„Hasičů si vážíme, pomáhají nám ve městě i s jinými pracemi, ale nevím, jestli je takové auto opravdu nezbytné,“ doplnil místostarosta.