To se konalo ve středu v Informačním centru Středočeského kraje v centru metropole v rámci celorepublikového cyklu Deník s vámi, zaměřeného na debaty o slabinách jednotlivých regionů a hledání jejich řešení.

U panelového stolu se sešli hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová, primátor Kladna Milan Volf, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar a viceprezidentka Hospodářské komory Irena Bartoňová Pálková. Besedou vedl šéfredaktor centrální redakce Deníku Tomáš Skřivánek.

Zdroj: DENÍK

Na jednu jízdenku celým krajem

Jedno z klíčových témat byla integrovaná doprava. Téma, o kterém se často mluví, ale mnoho Středočechů ještě zdaleka neví, co si pod těmito pojmy představit. Ve většině oblastí kraje totiž efektivní propojenost hromadné dopravy zatím nefunguje.

V současnosti jí využívají například obyvatelé Mělnicka. Připojení dalších regionů se teprve chystá. „Během letošního a příštího roku zahájíme integraci na Kladensku, Slánsku, Sedlčansku, Benešovsku a Nymbursku. Plán integrace už je v těchto oblastech připravený," prozradila na setkání hejtmanka kraje Jaroslava Jermanová Pokorná.

Zkušenost z Mělníka napovídá, že pokud se integrace dopravy podaří, zároveň naroste i počet uživatelů hromadné dopravy o třicet procent. Více lidí v hromadné dopravě a méně lidí v automobilech by se projevilo nejen na stavu silnic druhé a třetí třídy, ale pocítili by to i obyvatelé těch obcí a měst, přes které často vedou hlavní silniční tahy.

„Doprava ve Středočeském kraji už dávno integrovaná být měla. Je to věc, kterou doháníme," zaznělo kriticky z úst primátora Kladna Milana Volfa. Zároveň ale uznal, že to je jen velmi složitý proces, do něhož je nutné zapojit několik desítek dopravců.

Skloubení pravidel různých dopravců

Jen v Kladně jezdí 18 autobusových linek. Integrace znamená všechny tyto linky propojit s dalšími městskými linkami a navíc ještě s vlakovou dopravou. „Všichni dopravci musí mít při integrované dopravě nastavený jednotný systém, jejich vozy musí odpovídat stejné kvalitě, tak aby spolu komunikovali. Navíc je nutné skloubit pravidla různých dopravců," vysvětlil.

Středočeský kraj zároveň plánuje do procesu integrace zapojit i pražskou hromadnou dopravu. Z této spolupráce by měla vzejít nová jednotná jízdenka, něco jako byla v minulosti Opencard, nyní Lítačka, se kterou jezdí Pražané po metropoli. „Přáli bychom si, aby se do roku 2019 Středočech a i Pražan dostal na jednu jízdenku jak do Prahy, tak i z Prahy a na kraj středních Čech," pronesla středočeská hejtmanka.

Kolem dopravních problémů jak veřejné dopravy, tak i silnic a kolejí se točila podstatná část debaty. Řeč padla i na v posledních letech hojně diskutovaný Pražský okruh. „Chci, aby to zaznělo jednou provždy. V případě Pražského okruhu je problém na straně Prahy, ne Středočeského kraje. Je potřeba, aby Praha zapracovala, vyřešila spory a okruh spustila," zdůraznila hejtmanka.

Automobily a kamiony projíždějící skrz centrum ovšem trápí i řadu středočeských měst a obcí. Příkladem jsou Kralupy nad Vltavou, které dlouho volají po novém obchvatu. Podle slov hejtmanky je plán jeho výstavby na stole, počítá se s propojením dálnic D7 a D8, což ulehčí dopravě nejen v Kralupech nad Vltavou, ale v mnoha dalších okolních obcí. „V roce 2019 by se měla spustit výstavba," upřesnila Jaroslava Jermanová Pokorná.

Dočká se Rakovník a další obchvatu?

V té chvíli už si připravoval otázku starosta Rakovníka Pavel Jenšovský. „U nás se plánuje obchvat města už patnáct let a stále nic. Přitom, když se zavře silnice první třídy, jezdí denně přes město až 600 kamionů do nedaleké průmyslové zóny. Zajímá mě, zda kraj plánuje postavit obchvat i u nás?" zeptal se.

Hejtmanka přislíbila, že pro zlepšení situace v Rakovníku udělá vše, co bude v její moci. „Plánuji setkání s ministrem dopravy Danem Ťokem. Během pár měsíců se má spustit prodloužení dálnice D6 a jednou z mých podmínek je napojení Rakovníka na tuto dálnici," odpověděla. Během diskuse také zmínila plánovaný obchvat kolem Benešova.

Tématem diskuse bylo kromě dopravy ještě vzdělávání a podpora podnikání. Diskusi rozproudila například otázka z pléna, zda je potřeba podporovat tolik gymnázií, když chybí pracovníci technických oborů. Řeč padla i na téma cestovního ruchu. Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a obchodu, doporučil kraji zaměřit v budoucnu na kreativní průmysl, který nabízí mnoho příležitostí.

Hejtmanka: Neviděla jsem žádný rozpor

Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová odcházela s celou řadou poznámek a podnětů. Potěšila ji i slova pozvaných hostů i diskutérů z publika. Jejich porovnání se záměry nové krajské vlády pro ni vyznívá příznivě. „Neviděla jsem žádný rozpor, což mě utvrzuje v tom, že jdeme správným směrem," řekla Deníku.

Potěšily ji i diskusní příspěvky, které podle hejtmanky naznačují, že partneři do současné krajské reprezentace vkládají velké naděje. „Jsem za to ráda," poznamenala Pokorná Jermanová.

Čtěte také: Deník s vámi aneb Setkání s hejtmankou