Zajímavý osud vlastní babičky zpracovali dva sourozenci Miloslav a Barbora Sodomkovi z Prahy. Poválečný příběh mladé statkářky poslali do soutěže Příběhy 
20. století. Tento týden jim porota udělila 3. místo v kategorii od 16 do 18 let.

Všechno začalo tím, že osmnáctiletá Barbora Sodomková se dozvěděla o soutěži od paní učitelky ve škole. Začala pátrat na internetu a rozhodla se zpracovat život své babičky, která žije na Moravě.

„Máme k ní blízko a také jsme se chtěli o ní dozvědět více. Její život je pro nás takový tajemný," vysvětluje Barbora Sodomková, která studuje na The English College in Prague.

Natáčení s babičkou po obědě
S babičkou si jednou sedli po obědě. Prvně si myslela, že to bude na patnáct minut, ale nakonec strávili s vyprávěním více než hodinu. „Babička měla do třinácti let šťastné dětství, pak jí ale umřel tatínek a jí zakázali studovat," shrnuje Miloslav Sodomka, který chodí do osmé třídy.

Babička Milada Čápová se narodila v roce 1945 do statkářské rodiny. Tatínek jí umřel, když ho kůň kopl do jater. Maminka se z toho zhroutila a její čtyřiadvacetiletý bratr byl v panské službě. Veškerá práce tak zůstala na ní.

„Protože byla kolektivizace, tak jí přidali do stodoly další krávy a také jí zakázali studovat, protože k tomu, aby krmila krávy, prý nepotřebovala školu," vypráví Barbora Sodomková.

Nakonec jejich babička skloubila práci i školu a vystudovala zemědělské učiliště. V dalším studiu ji pak podporovali učitelé, kteří znali její těžkou situaci. „Babičce rozkrádali i majetek, třeba přijeli a rozebrali jim prkna ze stodoly," popisuje Miloslav Sodomka. Nakonec po roce 1989 se majetek Miladě Čápové vrátil.

Dva dny stříhání nahrávek
Sourozenci si výpověď své příbuzné nahrávali na mobil a pak všechno za dva dny poskládali dohromady. Napsali příběh a sestříhali nahrávky, ke kterým na přání babičky přidali své poznatky a dodatky.

Sestavování příspěvku pro ně bylo menší dobrodružství, protože se všechno učili za pochodu. Vyhradili si na to dva dny podzimních prázdnin. Asi dvě hodiny jim trvalo, než našli správný program na stříhání zvuku. Protože to bylo ale demo, tak jim to nakonec vytvořilo špatný formát, takže s tím strávili daleko více času.

„Doma jsme našli staré fotografie, které jsme přiložili. Ještě jsem našel na internetu starou mapu z roku 1848, ale tu se mi tam nepodařilo umístit," říká Miloslav Sodomka.

Osud Milady Čápové chápe Barbora Sodomka blízce i vzdáleně. „Tím, že je to v rodině, tak to vnímám hodně blízko, ale je vzdálené si představit, že někdo přijde a všechno si vezme," uvažuje. Nedokázala by si představit velkou zodpovědnost, kterou její babička měla na sobě už od třinácti let. Považuje to za ztracené dětství. Když to porovná, tak sama se víceméně nemusí o nic starat.

Práce dvou sourozenců
Práce na soutěži utužila sourozenecké vztahy. „Strávili jsme spolu hodně času a taky jsme se smáli, jak jsme se nahrávali," uvádí Barbora Sodomková. Bratr jí hned skočil do řeči. „Po tom jednom celém dni, co jsme jenom psali, tak jsme byli úplně zblblí a už se nám to pletlo, tak jsme to druhý den předělávali," říká.

Ve škole se k historii po druhé světové válce moc nedostanou. Vedou je k tomu spíše rodiče, kteří sledují také Příběhy 20. století a pouštějí je doma. Jen hrstka jejich spolužáků se zajímá o historii minulého století.

Oba dva mají pro psaní předpoklady. Mladší Miloslav má psavé ambice, baví ho slohové práce a psal i do školního časopisu. Jeho sestra Barbora přemýšlí, že by něco podobného mohla studovat, ale zatím si není jistá.

Napadají je i další témata, která by mohli opět zpracovat, takže příběh jejich babičky není konečnou stanicí. „Je důležité si připomínat ty události, co se staly, aby se už neopakovaly," dodává odhodlaně osmnáctiletá Barbora Sodomková.

V soutěži Příběhy 20. století vyhrál osvětimský příběh patnáctileté dívky, který zpracovala Tereza Tomášová z Prahy. Celkem bylo oceněno deset příběhů ze šesti set přihlášených. Příběhy 20. století se tak staly největší dokumentaristickou soutěží v České republice. Vítěze zvolila porota složená z českých novinářů a ředitele vývoje pořadů České televize.