VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaparkovat s jistotou? Počkáte si alespoň rok

Praha /GRAFIKA/ – Rozšiřování modrých zón magistrát oddaluje. Radnice, které už do studií investovaly miliony, ho viní z trestuhodně laxního přístupu.

9.4.2013
SDÍLEJ:

Modrá zóna v Praze.Foto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Zatímco si jednotlivé magistrátní odbory přehazují odpovědnost, zaparkovat v Praze je čím dál nemožnější. A bude zřejmě hůř.

„Kvůli liknavosti vedení města můžeme tratit miliony a naši občané budou čím dál obtížněji hledat místo pro svá auta," vzkazují radnice městu. Mnoho si ale zatím nepomohly. Termín rozšíření parkovacích zón do dalších městských částí je zatím nejistý. I když některé si zažádaly už před čtyřmi i pěti lety. Rezidentům stále zabírají místa „přespolní."

Noska vyzvali k rezignaci

Nejprve na konci loňského roku, pak letos v lednu, nebo letos na jaře. To byly termíny, kdy se měly zóny rozšířit na Jarov, Smíchov, Košíře, Dejvice či Bubeneč. „Nebude to ale dřív, než na konci roku, respektive na začátku roku 2014," musel nedávno konstatovat náměstek primátora odpovědný za dopravu Josef Nosek. Od politické opozice si za to vysloužil výzvu k rezignaci i návod, jak vše zařídit lépe a rychleji.

„Na Praze 6 čekáme na zavedení zón od roku 2009. Nechť si radní Nosek a příslušní úředníci udělají výlet do Vídně. Mimo jiné zjistí, že se zcela obejdou bez parkovacích automatů, které systém prodražují a zabírají jen místo. Parkovací lístky si lidé mohou koupit přes SMS, nebo v trafice. V Praze slyšíme jen výmluvy, " uvedla například zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská.

Podle Noska to ale tak jednoduché není, pokud se má navázat na systém zón, fungující už několik let v Praze 1, 2, 3 a 7. Nosek je přesvědčen, že tím, kdo rozšiřování zón zdržel je magistrátní odbor informatiky. „Ten má kompletovat a předložit řešení jednotného evidenčního systému. Až pak bude možno vyhlásit výběrové řízení na dodavatele," vysvětlil Nosek.

Jeho kolegyně z městské rady Eva Vorlíčková, resortně odpovědna za odbor informatiky ale nedávno opáčila, že od Noskova odboru dopravy ještě nedostala příslušné zadání. „Až budeme znát požadavky i šíři informačního systému, budeme schopni ho připravit," ujistila.

Radnice jsou zoufalé

Mezi tím, co si jednotliví radní na městě přehazují problém jako horký brambor, radnice městských částí hovoří o nekompetentnosti magistrátu, která je může přijít hodně draho a doplatí na to hlavně rezidenti. Na straně druhé zaznívají i kladné ohlasy na oddálení zavedení zón, a to hlavně od lidí bez trvalého bydliště v místě, od jejich domácích, ale i od některých podnikatelů, kteří se obávají, že je zóny připraví o zákazníky.

Připomeňme, že už nyní měly fungovat zóny v Praze 5, 6 a 11, následovat měla Praha 4, 8 a 9, posléze i Praha 10 a 13. Některé radnice o zóny žádaly už před několika lety, jiné o nich loni uspořádaly referendum a hodlaly je zavést co nejdříve. Zatím ale mají smůlu kvůli tomu, že se věc zasekla na magistrátu. Paradoxně, protože jen za rok 2011 Praha na parkovacích zónách od řidičů vybrala přes 250 milionů korun. „Praha 3 požádala magistrát o rozšíření zóny na Jarov už v roce 2008. Město dosud není schopné připravit ani zadávací dokumentaci pro výběr správce. Vypadá to, že zóny budou připraveny k rozšíření až těsně před komunálními volbami v roce 2014. Reálně pak hrozí, že městské části ztratí před volbami odvahu k zavedení zón a potřebná regulace parkování se dále zpozdí," odhaduje Ondřej Rut, místostarosta pro dopravu a parkování v Praze 3.

Přestože jsou zóny ještě v nedohlednu, jednotlivé radnice za jejich „papírovou" přípravu vydaly miliony korun. Ty možná vylétly oknem. Odpovědní úředníci z Prahy 5 a 6 totiž upozorňují, že příslušné studie, které si nechali zpracovat, nesmí být při zavádění zón starší, než dva roky. Hrozí tedy, že zaplatí znovu. „U nás je navíc situace natolik kritická, že další rok bez zón bude těžko představitelný," uvádí, ve shodě s ostatními reprezentanty radnic, místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

„Měli jsme dohodu a ta nebyla dodržena. Situace se stále zhoršuje," potvrdil místostarosta Prahy 5 Jiří Vejmelka. „Šestka je bez zón placeného stání velkým parkovištěm, kam svá auta odkládají řidiči přijíždějící ze středních Čech nebo z Prahy 1 a 7 kde by za parkování museli platit, a takto na Praze 6 zaparkují pohodlně a zcela zdarma na úkor místních občanů," vzkazuje magistrátu mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Některé zoufalé radnice už uvažují o tom, že by v některých nejvytíženějších ulicích povolovaly parkování jen rezidentům na základě vydaných parkovacích lístků.

Parkovací zóny

Autor: Jakub Krupka

9.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Ilustrační fotografie.

Den na rybářské baště v Unhošti bude plný pochoutek a zážitků

Na silnici mezi Veltrusy a Neratovicemi se srazila dvě auta

Mělnicko - Na silnici II/101 mezi Veltrusy ve směru na Neratovice se stala v pátek ve 13.25 hodin dopravní nehoda dvou vozidel. Na mostě nad dálnicí D8 se  srazilo osobní vozidlo s dodávkou.

Právě jsme se narodili

Kladno, Slaný /ANKETA, FOTOGALERIE/ - V uplynulém 33. týdnu roku 2017 se v kladenské a slánské porodnici narodili další noví občánci. Šťastným rodičům blahopřejeme a miminkům přejeme hodně štěstí na dlouhou cestu životem.

David Štich byl vidět, i když se nepral

Kladno – Také druhé přípravné utkání na ledě soupeře prohráli hokejisté Kladna 1:3.

Slánský festival Valník to rozbalí v letňáku poslední srpnový víkend

Slaný /FOTOGALERIE/ - Osmnáctý ročník slánského rockového open air festivalu Valník se uskuteční jako již obvykle poslední srpnový víkend v příjemném a útulném prostředí areálu letního kina ve Slaném. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení