VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Děti z lidického památníku budou dál vláčeny po soudech

Praha, Lidice - Soud má zkoumat hranici, kde končí řemeslo a už začíná práce umělce.

12.3.2013 1
SDÍLEJ:

Sochař Jiří Hampl vede s Památníkem Lidice spor o autorství sousoší lidických dětí. Foto: Foto: Deník/Milan Holakovský

"Netěší mě to; budu dál chodit po soudech", posteskl si v úterý pražský sochař Jiří Hampl, který vede s Památníkem Lidice spor o autorství proslulého sousoší lidických dětí. Vrchní soud v Praze totiž zrušil verdikt středočeského krajského soudu, jenž dal Hamplovi za pravdu, a nařídil nové projednání věci doplněním důkazů.

Předsedkyně odvolacího senátu Dagmar Javůrková se přitom netajila tím, že s původním verdiktem nemůže souhlasit. Krajský soud v Praze se podle jejích slov zaměřil pouze za zjišťování, zda Hampl pracoval společně se svou manželkou Marií Uchytilovou v ateliéru a pak i v Lidicích - nezaměřil se ale na dokazování, zda do podoby sousoší vnesl i plody svého ducha.

Protichůdné postoje

Na výrobě díla, který představuje jeden z nejviditelnějších symbolů lidického památníku připomínajícího vyhlazení obce nacisty, se Hampl podílel právě s Uchytilovou, která zemřela před dokončením prací - a velmi se ho dotklo, když vedení památníku nechalo u sousoší před časem osadit novou cedulku, která autorství připisuje výhradně jeho zesnulé ženě.

Památník jeho práci na sousoší nezpochybňuje - trvá ale na tom, že Hampl jen pomáhal své ženě při přípravě forem i odlévání. Nebyl tedy skutečným tvůrcem, tedy umělcem, ale pouze řemeslníkem. Sice pracoval rukama, ale nelze prokázat, že skutečně tvořil se zapojením duševní činnosti. A ať se to někomu líbí, či nikoli, technická pomoc není umělecká tvorba.

Takový přístup Hampl rázně odmítá. "Tady mám důkaz," ukázal Deníku na chodbě soudu. Podívejte se sem, na rozpis honorářů - jména: Uchytilová, Hampl; podpisy: Uchytilová, Hampl…" Již dříve u krajského soudu zdůrazňoval, že zatímco manželka se zaměřovala především na obličeje dětí, on vytvářel postavy; poslední zhotovené sochy pak již byly výhradně jeho dílem. Stejně jako rozmístění jednotlivých figur a konečná úprava sousoší, což vytvářel v době, kdy už manželka - jíž postavení hlavní tvůrkyně neupírá - nežila.

Tvorba není práce

Soudkyně Javůrková Hamplův podíl práce nezpochybnila - spíše se ale kloní na stranu lidického památníku, jehož odvolání proti verdiktu krajského soudu označila za zcela důvodné. Hamplův přínos ke konečnému zdaru díla by se měl stát předmětem znaleckého zkoumání.

Svědectví o tom, že sochař na sousoší pracoval, vrchnímu soudu nestačí; "nějaký pan doktor, který docházel do ateliéru" podle odvolacího senátu může míru tvůrčího podílu sochaře Hampla zhodnotit stěží. A právě to je kategorie, kterou si má krajský soud podle pokynu vyšší instance ujasnit.

"Autorské dílo je výsledek tvůrčí činnosti," naznačila předsedkyně senátu, jakým směrem by sále mělo být vedeno dokazování. A připomněla, že mezi pojmy "tvorba" a "práce" nelze klást rovnítko. Rozdíl je právě v zapojení duševní činnosti. A jestliže soud v první instanci neprováděl dokazování v tomto směru, ani nemohl dojít ke správným závěrům.

Krajský soud tedy čeká určování míry, nakolik bylo Hamplovo pracovní zapojení činností tvůrčí.

Prozkoumat model i dědický spis

Krajskému soudu odvolací senát také vytkl, že neprovedl všechny důkazy navrhované oběma stranami sporu. Konkrétně byly neprávem opominuty dědický spis a místní ohledání v Panenském Týnci, kde je umístěn pracovní model budoucího lidického památníku, vytvořený v měřítku 1:10. Ten by ale měl prozkoumat odborník; okukování soudcem by asi příliš velký přínos pro vývoj případu neznamenalo. Také na dědický spis by prý bylo na místě podívat se velmi pečlivě. Podle vrchního soudu může osvětlit, jak probíhalo dědické řízení a zda se už po smrti své manželky hlásil Jiří Hampl ke spoluautorství sousoší lidických dětí, které bylo jejím životním dílem. "Pokud by byl spoluautorem, část autorského podílu by asi nedědil," uvedla soudkyně Dagmar Javůrková.

 

 

 

Autor: Milan Holakovský

12.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Štich na prvním tréninku s Kladnem

David Štich byl vidět, i když se nepral

Pořadatelem Valníku je tradičně kapela Totální nasazení ze Slaného. Hvězdami osmnáctého ročníku jsou slovenští Horkýže Slíže nebo česká legendární skupina Visací zámek  (na snímku).
6

Slánský festival Valník to rozbalí v letňáku poslední srpnový víkend

Rozdáváme zdarma zápasové poutače

Kladensko - Výzva pro fotbalové kluby z Kladenska! 

OBRAZEM: V Černuci na kolbišti je i o prázdninách stále živo

Černuc - Členové Sportovní stáje Černuc nezahálejí ani o prázdninách. Na kolbišti mladí i odrostlejší jezdci trénují prakticky denně, ať už drezuru nebo skoky pro nejbližší závody.

Jednání o prodeji stadionu má za sebou první kolo

Kladno - Ve čtvrtek došlo k schůzce primátora Kladna Milana Volfa a předsedy výkonného výboru fotbalového klubu SK Kladno, z.s. Josefa Drahoty. Náplní byl odkup stadionu Františka Kloze do vlastnictví města. Ač se o konkrétní částce nemluvilo, je veřejným tajemstvím, že klub požaduje 45 milionů korun.

Ve Slaném letos zazněly již dvě světové premiéry

Slaný - Některá města či obce zorganizují ročně pár koncertů, v jiných se s hudbou dveře netrhnou. Mezi takové patří i Královské město Slaný, kde se hudbě a kultuře opravdu daří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení