„Žiju tady už několik let a jsem vděčná za to, že mám střechu nad hlavou,“ tvrdí. „Občas nám tady někdo uklidí a taky sem chodí lidi doučovat naše děti,“ zmiňuje váhavě. „Neřeknu vám své jméno, měla bych z toho jen problémy,“ dodává obyvatelka.

Problematikou romské menšiny se na Kladensku zabývají tři společnosti. Středisko pomoci ohroženým dětem Rosa, které provozuje několikrát do týdne v kritických částech města mateřskou školku. Středisko integrace menšin se zaměřuje na snížení obtíží při vstupu do školy u dětí se sociokulturním znevýhodněním. Od roku 2000 se však nejvíce v pomoci této menšině na Kladensku angažuje společnost Člověk v tísni.

Jedním ze stěžejních center výkonu práce společnosti je ubytovna bývalého masokombinátu u Velkého Přítočna. Tento objekt je obsazen asi dvaceti pěti romskými rodinami, což činí něco kolem stopadesáti až dvou set lidí. „Bohužel řada nájemníků obytné buňky dále ničí a více než polovina z nich je vysoce zadlužena“, tvrdí ředitel kladenské pobočky Člověk v tísni Martin Šimáček.

„Soustředíme se na jednotlivce. Chceme, aby lidé dostali s naší pomocí novou šanci,“ dodává ředitel. Dle jeho názoru je největším problémem dlouhodobá nezaměstnanost místních Romů, která jde ruku v ruce s demotivujícím prostředím a nedostatkem vzdělání. „Rezignující otec se většinou již o rodinu nestará. Péče závisí na matce a od dětí se vyžaduje od útlého věku vysoká samostatnost,“ uvádí Šimáček. Navíc neznalosti mnoha lidí využívají podomní prodavači, dealeři drog a lichváři.

Společnost Člověk v tísni se zabývá čtyřmi na sobě závislými službami. Terénní práce jsou úzce provázány s pracovním poradenstvím, na něž dále navazuje i právní poradenství. Již dva roky zde úspěšně funguje program vzdělávání.

V jeho rámci dochází do rodin speciálně vyškolení pracovníci, kteří jednak doučují malé žáčky i vyvíjejí snahu o usměrnění celkového fungování rodiny tím správným směrem. V letošním roce jich za 23 dětmi dochází sedmnáct.

„Pro úspěšné vzdělávání romských dětí je nutná úzká spolupráce se vzdělávacími institucemi. V této chvíli nám velmi vychází vstříc Základní škola v Norské ulici, učiliště ve Vrapicích a 13. základní škola v Kladně,“ říká Šimáček.

Součástí programu na podporu vzdělávání jsou i volnočasové aktivity pro děti a mládež. Grafomotorické kroužky pro a kroužky funkční gramotnosti seznamují děti se základními hodnotami, významem slov, učí je rozpoznávat barvy atd. U starších dětí se pak středisko snaží usnadnit jim volbu dalšího studia a budoucího zaměstnání.

„Cílem je podpořit a motivovat děti ke zlepšení prospěchu a celkovému přístupu ke škole,“ tvrdí Alena Škuthanová, koordinátorka vzdělávacích aktivit Člověka v tísni.

V tomto školním roce se konala premiéra motivační hry Žetonek. Do projektu se zapojilo čtrnáct dětí, jejich třídní učitelé a dobrovolníci, kteří jim dlouhodobě pomáhají s přípravou do školy.

„U většiny pedagogů jsme se setkali s pozitivní odezvou,“ uvádí Škuthanová.

Na základě součtu nasbíraných žetonků se včera konalo na Magistrátu města Kladna slavnostní vyhlášení výsledků nejšikovnějších žáčků primátorem města Danem Jiránkem a předáním cen, které byly zakoupeny na základě dětských přání.

„Projekt Žetonek se osvědčil, určitě na něj navážeme i v příštím roce,“ říká Šimáček.

„V letošním roce jsme získali finance prostřednictvím ministerstva vnitra a Městské policie Kladno v rámci programu prevence kriminality. Na příští rok ještě hledáme donátory,“ dodává.