„Při prvním postihu soud většinou přistupuje k veřejně prospěšným pracím, podmíněnému trestu zákazu činnosti řízení motorových vozidel či finančním sankcím,“ řekl soudce a mluvčí Okresního soudu v Kladně Ivo Poštolka. „V případě, že je čin opakovaný a veškeré výchovné prostředky jsou vyčerpány, může být pachatel odsouzen až k jednomu roku odnětí svobody,“ doplnil.

Postih zavisí vždy na úvaze soudu a konkrétních okolnostech případu. „Pokud by pachatel bez řidičského průkazu zavinil nehodu s ublížením na zdraví, posuzoval by se tento fakt jako přitěžující okolnost,“ dodal Poštolka.

Soud má právo udělit pachateli podmíněný trest zákazu řízení až na deset let. V tomto časovém rozmezí nesmí odsouzený nejen řídit motorové vozidlo, ale i vykonat v autoškole zkoušky na řidičský průkaz. Po ukončení zákazu může dále následovat zkušební doba v délce trvání až pěti let.

Loni při nehodách zemřeli čtyři lidé
Vývoj dopravní nehodovosti na území města Kladna za loňský rok hodnotí policisté pozitivně. V porovnání s rokem předchozím se v největším středočeském městě stalo 1230 havárií, což je o 275 méně než v roce 2006. Na komunikacích však byly usmrceny čtyři osoby, 34 lidí utrpělo těžké a 135 lehké zranění. Při nehodách vznikla celková hmotná škoda bezmála padesát milionů korun. Nejvíce kolizí se stalo na hlavních silničních průtazích městem, tedy v ulicích Americká, Unhošťská, Vítězná, Gen Klapálka, M. Horákové a Železničářů. Mezi nejzávažnější dopravní přestupky patří překračování rychlosti, nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti v jízdě a předjíždění v místech, kde je to zakázáno. Poslední březnový den letošního roku přibyl do smutných statistik další mrtvý. Stal se jím chodec, kterého v ulici Josefa Hory srazil řidič luxusního mercedesu a aniž by mu poskytl pomoc ujel. Teprve po 17 hodinách se přihlásil policii.

Dejte si lekci v autoškole

Srovnat zrcátka, zapnout pás, zařadit jedničku, spustit spojku, přidat plyn, povolit ruční brzdu, zapnout blinkr a můžeme vyjet. Autoškola by měla být začátkem řidičské kariéry každého z nás. Je ovšem velký počet řidičů, kteří se domnívají, že autoškolu vlastně nepotřebují.
Redaktorka Kladenského deníku absolvovala jednu jízdu ve vozidle autoškoly Hanes. Na otázky týkající se bezpečnosti na silnicích jsme se zeptali učitele a majitele autoškoly Jiřího Hanese.

Domníváte se, že student, který absolvuje autoškolu, je dostatečně zralý k řízení vozidla a vstupu do silničního provozu?
Je to hodně individuální. Tady v autoškole můžeme budoucí řidiče držet v předepsaných mezích. Po ukončení kurzu ale někteří nedokážou odhadnout své schopnosti. Zejména u mužů je problém v tom, že se předvádějí před svými vrstevníky a bez zkušeností nepředloženě riskují.

S čím mají vaši žáci největší problémy?
Je to asi tak půl na půl. Někteří se perou s teorií, jiným dělají potíže jízdy. Hlavní úlohou autoškoly je naučit řidiče zacházet s vozidlem. Na to ani délka celého kurzu většinou nemůže stačit.

Proč se domníváte, že je tak vysoká nehodovost?
Určitě na tom má zásluhu dnešní zrychlená doba. Všichni stále někam pospícháme, stresujeme se, myslíme na mnoho věcí. Řidiči dost riskují. Neohlíží se na změny počasí či dopravní situaci. U nás Čechů je to hlavně otázkou mentality. Většina z nás má radost, když může zákon obejít či muže zákona obelstít. Problém také spatřuji ve zbytečném přeznačkování našich silnic. Než se nezkušený řidič stačí mezi desítkami značek zorientovat, způsobí nejeden přestupek či dokonce nehodu.

Co by tedy řidiči měli udělat pro zlepšení těchto statistik?
Základem je plná koncentrace na řízení a disciplína.

Jak si vysvětlujete existenci řidičů, kteří usedají za volant bez řidičského průkazu?
Není to ani tak otázka finanční jako otázka osobních vlastnostní a charakteru člověka. Jsou lidé, kteří do autoškoly prostě nepůjdou, protože auto řídit umí a školu na to nepotřebují.

Jaký je váš názor na současné postihy řidičů?
Bodový systém se míjí účinkem. Představte si, že bych udělil dítěti domácí vězení a odjel na týdenní dovolenou. Bodový systém je zavedený, ale nejsou kapacity, které by plnění hlídaly.

Měly by být tedy postihy tvrdší než v současnosti?
Při opakovaném páchání přestupků či horších prohřešků za volantem jsem zastáncem odebírání řidičských průkazů i zabavování vozidel.
Agresivní a nebezpečné řidiče jinak bohužel usměrnit nelze.

Je možné chápat auto jako zbraň?
Motorové vozidlo je určitě zbraň. Jen málokdo si to bohužel je schopen uvědomit.

Více o Dni s Deníkem ZDE.

Jana Nováková, Robert Božovský