VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě hvězdy se jmenují Slaný

Slaný - Městská hvězdárna ve Slaném se dlouhodobě věnuje projektům v oblasti pozorování proměnných hvězd. Letos v srpnu se při fotometrii zákrytové hvězdy GT v souhvězdí Lacerta (Ještěrka) podařilo vedoucímu hvězdárny Jiřímu Trnkovi dalekohledem zaznamenat a současně vyfotografovat hvězdné pole s hvězdami stotisíckrát slabšími, než které můžeme pozorovat pouhým okem. Unikátní objev vedl k pojmenování dvou pozorovaných hvězd jménem města Slaného.

25.9.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: internet

„Při zpracování dat mi bylo hned zpočátku nápadné, že kromě hledané hvězdy se ve výsledcích měření objevily ještě dvě hvězdy s výraznou změnou jasnosti. Jejich pozice jsem přenesl do digitální mapy oblohy s cílem zjistit, zda se v těchto místech oblohy nenachází už známý objekt. Nejobsáhlejší katalogy hvězdného nebe však žádný takový záznam neobsahovaly. Začala tak svítat naděje, že se jedná o hvězdy, které ještě nikdo podrobně nepozoroval,“ řekl Kladenskému deníku Jiří Trnka.

Posledním bodem k tomu, aby mohl být objev ohlášen, bylo nasbírání dostatečného množství dat k potvrzení proměnnosti hvězd, stanovení jasnosti, určení jejich druhu a periody. „Několik dalších nocí jsme proto v hvězdárně strávili dalšími měřeními,“ uvedl Trnka, který pojmenoval nové proměnné hvězdy podle Královského města Slaného.

Dle takzvané světelné křivky, jež mapuje změny intenzity jasu, jsou obě nově objevené proměnné hvězdy zařazeny do skupiny nazvané podle zástupce hvězdy W Ursae Maioris (Velká medvědice). Tvoří ji nejextrémnější případ těsných, dalekohledem nerozlišitelných dvojhvězd. „Složky hvězdné soustavy se v tomto případě téměř dotýkají. Jsou silně deformované a často mají i rozsáhlou společnou atmosféru,“ nastínil Trnka.

Po zpracování všech měření bude objev publikován na stránkách Open European Journal on Variable stars a zahrnut do vyhledávacího systému Smithsonian/NASA Astrophysics Data System a databáze SIMBAD Astronomical Database (Strasbourg astronomical Data Center).
Hvězdy pojmenované po Slaném mohou návštěvníci městské hvězdárny za příznivého počasí pozorovat například o nadcházející sobotě. Uvedený den se zde stejně jako v dalších evropských hvězdárnách uskuteční třetí ročník akce nazvané Nov vědců. Jejím cílem je přiblížit vědecké pozorování oblohy široké veřejnosti.

25.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Cyklista po nárazu do lampy zemřel

SK Kladno (v bílém) v Srbech remizovalo s třetiligovým Vyšehradem 1:1.
1

Kladno si poradilo i s Arsenalem

Hostouni tentokrát nepřálo štěstí

Chomutov - Fotbalová Hostouň před týdnem otočila zápas s Motorletem. Na severu Čech v Chomutově ale dovolila domácím totéž. Vedla 2:1, aby nakonec odjela z pěkného, oboustranně ofenzivně laděného utkání s pětigólovým přídělem.

Starosta Zálezlic: S velkou vodou se nedá bojovat, hrozbu musíte přijmout

Zálezlice /ROZHOVOR/ – Mám domluvené setkání a rozhovor se starostou Zálezlic Jiřím Čížkem. Traduje se o něm, a on sám to potvrzuje, že k médiím byl vždy vstřícný. Říká: „Kdyby se o nás nevědělo, za chvíli by se na nás zapomnělo. A to by byla škoda, protože ta vodní katastrofa byla vážně obrovská.“ Cestou do Zálezlic v autě s kolegou žertujeme, vtipkujeme, usmíváme se. Kozárovice. Obec spadající pod Zálezlice. V roce 2002 to schytaly také naplno. Najednou je v autě ticho. Oba cítíme dusno. Snad by se dalo říci, že nám naskočila husí kůže. To je ve chvíli, kdy míjíme Vltavu.

Čechomor ovládl slánské letní kino

Slaný - Skupina Čechomor zamířila v pátek do Slaného a vystoupila v tamním Letním kině. Kapela, která příští rok oslaví třicáté výročí vzniku, výrazně obměnila sestavu. Diváci na koncertě slyšeli nejen největší hity skupiny, ale i některé nové skladby v barevnějších a modernějších úpravách.

FESTIVAL OKOŘ: Hvězdnou sestavu doplní Marta Jandová a Eddie Stoilow

Střední Čechy - Miro Žbirka, MIG 21, Václav Neckář, No Name, Marek Ztracený & Marta Jandová, Eddie Stoilow, Vypsaná fiXa – to jsou skutečné legendy české populární hudby, které vystoupí v sobotu 19. srpna na malebné louce pod hradem Okoř kousek od Prahy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.