Po otázce, jak by měla vypadat ideální třída, se patnáctileté Nikole rozzářily oči. „Každá třída by měla mít pěkná plastová okna s pestrými barevnými závěsy. Každou stěnu jinak vymalovanou a bílý strop. Všude ať visí pěkné velké obrazy. Na nábytku si představuji hodně květin a velmi by se mi líbil držák na skateboardy a kolečkové brusle. Tabule by mohla být na fix. Také by byl fajn v učebně DVD přehrávač a hi-fi věž na muziku. Barevné lavice s šuplíkem a skříňky na učebnice. A vyučující by se měl stylově oblékat,“ popsala Nikola z Kročehlav.

Tyto představy ideálně vybavené třídy patří jistě pouze do dívčí fantazie. Ovšem některý vzhled učeben škol Kladenského regionu jako z pohádky rozhodně nevypadá. Ředitelé se shodují: výměna lavic, nábytku a pomůcek je běh na dlouhou trať a rozhodně ji nelze uspěchat. Základem je rozumné hospodaření s ohledem na budoucí priority a investice. Katastrofální vzhled počmáraných lavic propíchaných hrotem od kružítka, které kazí dětem páteř, v žádné škole s rozumným vedením rozhodně nenajdete. A třebaže je finanční situace často velmi vypjatá, dokáží si některé školy pomoci i samy.

„Snažíme se pomoci si v mnoha věcech vlastními silami. Také rodiče nám vycházejí velmi vstříc. Před třemi lety jsme vyměňovali šatní skříňky pro celý druhý stupeň, což byla investice v řádech sta tisíců korun. Poslední obnovu lavic ve třídách jsme provedli zhruba před čtyřmi lety. Nejvíce prostředků ročně vydáme za energie. Do budoucna je vybavení učeben pro nás jasnou prioritou. Určitý nábytek, například skříně, si vyučující přináší sami. Kolega si na vlastní náklady pořídil do třídy koberec. Z rozpočtu se snažíme udržovat a opravovat techniku, aby měl každý přístup ke vzdělávacím programům a internetové síti,“ informovala ředitelka Základní a Mateřské školy Buštěhrad Věra Sklenářová.

O snaze obnovovat průběžně starší nábytek za nový hovoří také ředitelka Základní školy Unhošť Zuzana Fišerová. Podle jejích slov zbývají pouze tři třídy se starším nábytkem, jejichž obnova je na řadě tento školní rok.

„Loni jsme se pustili do rekonstrukce počítačové sítě a pořídili šestadvacet nových počítačů. Naše škola se skládá ze tři budov, které jsou rozmístěné po městě. V každé je počítačová učebna. Velkou investicí pro nás byla výměna oken za eurookna, v níž budeme pokračovat. Prioritu pro nás představuje získání interaktivní tabule. Bohužel nikdy nevíte, na co budete muset finance vynaložit. Taková havárie vodních trubek s plánovanými investicemi často zatočí,“ popsala Zuzana Fišerová a dodává, že spolupráce s Městským úřadem Unhošť je na velmi dobré úrovni. Město škole poskytuje ročně finanční částky v řádu sto tisíců korun.

„Pokud se jedná o jednorázovou investici, jako v případě výměny oken, snaží se nám vedení vyjít vstříc,“ doplňuje ředitelka.

Samozřejmě při nepatřičném hospodaření školy je vstřícnost vedení města druhořadá. Proto ředitelka 11. ZŠ ve Vašatově ulici v Kladně Hana Volfová považuje správné a strategické hospodaření za základ úspěchu. „Veškeré vybavení máme úplně nové, ale to nejde za dne na den. Nové lavice do jedné třídy stojí 80 000 korun. V naší škole máme sladěnou výmalbu tříd s barvou lavic, od května deset nových počítačů, dohromady jich mají žáci k dispozici třicet. Nepoužíváme klasické křídové tabule, ale bílé keramické. Samozřejmě toto všechno je sklizené ovoce za osm let úspěšného hospodaření. Nepopiratelné výhody vidím v právní subjektivitě škol a v rozumném hospodaření,“ shrnula klíč k úspěchu Hana Volfová.

Za první pololetí roku 2009 vyložil kladenský magistrát na vybavení základních škol milion osm set tisíc korun.