Léto milovníkům létání přálo. Počasí se musí využít, a tak plachtaři začínají brzo ráno, protože příprava kluzáků je náročnější. Létá se každý den od března do listopadu, od východu do západu slunce.

Pavel Pačes, dnes předseda aeroklubu Kladno, působí na letišti dvaadvacet let. I on začínal jako kluk modely letadel. Dnes má za sebou sedm tisíc startů. Káťa Pinková začínala létat před třemi roky na větroních. O víkendu vypomáhala na věži. Podávala informace o provozu na letišti, udávala tlak a vítr. Chvilku klidu využila s polaskáním zatím malého hada korálovky kalifornské.

Plachtaři v sobotu ráno odlétli trénovat do Chomutova a Rakovníku. Jsou omezovaní letištěm Ruzyně, to znamená výškou dvě stě metrů. Na letištní ploše Aeroklubu Kladno byl klid. Karel Pouba vedoucí letového provozu, vykonává tuto funkci osmatřicet let. Motorově létá od devětapadesátého roku na C 11, Zlínu, Moravě, AN 2. Létá pořád a stará se o přezkoušení pilotů

„Letošní rok je úspěšný, počasí bylo dobré. Máme 120 členů plachtařů a motorářů, nemůžeme si stěžovat na nezájem nových členů. Každý rok přibude deset nových žáků. Momentálně motorové létání je omezeno a umírá hlavně kvůli financím. Letová hodina stojí kolem čtyř tisíc korun. Vyhlídkové lety byly loni zakázané Unií. Je to brané jako obchodní doprava a my bychom měli splnit podmínky jako má státní letiště. Žádný aeroklub to není schopen uskutečnit. Znamená to - pilot musí mít kvalifikaci, aeroklub by musel mít obchodního pilota, pilot by musel být zaměstnanec aeroklubu a toho nejsme schopni. Pořád se někdo ptá na vyhlídkové lety. Eventuálně se dají svézt další osoby na palubě, jen za úhradu nákladů letadla. Možné to je, ale je to na hraně průšvihu. Kdyby se něco stalo…,“ ani nechtěl dokončit větu vedoucí letového provozu Karel Pouba.

Jste zváni na letiště. V sobotu 5. září se bude létat o Kladenský pohár - Memoriál Zdeňka Běhounka, 43. ročník soutěže letecké rally.

Břetislav Kostka