Prázdniny jsou sice v plném proudu, ale v některých mateřských školách v Kladně to vypadá na pravý opak. Ne všechny děti totiž mají štěstí, že mohou celé léto strávit s rodiči, u babiček nebo někde v přírodě. Z tohoto důvodu již několik let, sice omezeně, ale přece, fungují kladenské školky i v červenci a srpnu.
Ze 34 mateřských škol jsou nyní v provozu čtyři a kromě dvou se o prázdninách prostřídají všechna zařízení. Každé z nich je přitom otevřeno dva nebo tři týdny. Pokud rodič potřebuje svoje dítě umístit do školky, která právě není v provozu, každá má své zástupné zařízení.
Ještě dnes je ku příkladu otevřena Mateřská škola ve Vodárenské ulici. „Měli jsme přes třicet dětí, které byly rozděleny do dvou tříd. Teď se ale chystáme malovat, takže jsme je sloučili do jedné. Už jich také ubylo na 23. Naše děti jsme nechali ve stejné skupině a ty ostatní byly ve druhé třídě,“ sdělila Kladenskému deníku včera vedoucí školky Dagmar Semencová.
Program je ve všech zařízeních téměř stejný. Pokud je to možné, učitelky se snaží zaměřovat především na venkovní aktivity, hry a v případě hezkého počasí využít bazénků a brouzdališť.
Vzhledem k počasí ho ale ještě nevyužili v Mateřské škole v Moskevské ulici. „Dnes máme 36 dětí rozdělených do dvou tříd. Myslím, že tím, jak nás o prázdninách slučují, se počty rok od roku moc nemění. Loni jsme měli zhruba dvacet dětí,“ popsala učitelka Alena Kadlecová.
Kolem jedenadvaceti předškoláků v těchto dnech pobývá v zařízení v ulici Dr. Foustky. „Máme tu nejen naše děti, ale také z vedlejší školky v Herbenově ulici, Růžového pole a Habešovny. O prázdninový provoz je každoročně velký zájem, využívají ho především pracující rodiče, kteří nemají k dispozici hlídání,“ uvedla učitelka Alena Pluhařová.
I když by tuto službu pravděpodobně využilo i mnoho jiných rodičů, podle mluvčího kladenského magistrátu Libora Kasíka je prázdninový provoz školek vyhrazen pouze pro žáky, kteří jsou přihlášeni také na běžný školní rok.
Zástupkyně ředitelky Mateřské školy Čtyřlístek v Bulharské ulici Monika Kropášková hodnotí, že v této školce je letos o prázdninový provoz menší zájem než vloni. „Máme dvě třídy s celkovou kapacitou padesát dětí, ale nejsme naplněni, proto tu máme i některé předškoláky z vesnic.“
Podle Libora Kasíka celý systém letního provozu školek funguje tak, že nejdřív tři měsíce před koncem školního roku se na jejich nástěnkách vyvěsí informace o této možnosti a rodiče sami se pak na otevřená zařízení podle data, kdy by dítě potřebovali umístit, obracejí. „Pobyt zaplatí předem. To proto, abychom věděli, kolik lidí má zájem, a tudíž kolik zařízení je potřeba otevřít a v jaké kapacitě. Systém funguje již několik let velmi úspěšně.“