VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přes polovinu nehod motorkářů nezaviní řidiči silných strojů

Kladensko - V loňském roce na silnicích Kladenska a Slánska zahynulo sedm řidičů motocyklů. Letos svou jízdu nepřežili dva.

16.7.2009 2
SDÍLEJ:

„Není to jen jízda, je to životní styl a svoboda,“ tvrdí o svém hobby motorkáři. Foto: Archiv MBA Stochov

V letošním roce se na kladenských silnicích stalo 19 dopravních nehod, kterých se účastnili motorkáři. Dva z toho přitom zemřeli,
v Otvovicích a u Velvar. V porovnání s ostatními lety se tedy zdá, že letošní bilance by mohla lepší.

V názorech na zavinění či nevinu se při tomto druhu motoristického sportu lidé střetávají ve dvou skupinách asi více než jinde. Jedni je označují za dobrovolné dárce orgánů a ti druzí s nimi spíše sympatizují.

Sami motorkáři přitom o sobě tvrdí, že tento způsob jízdy není jen o tom, dostat se z bodu a do bodu b, ale že jde o požitek. „Je to životní styl, který představuje především svobodu. Jezdím už patnáct let. Žádnou nehodu jsem zatím naštěstí neměl. Samozřejmě už jsem na silnici nějaké potíže zažil, ale dopadlo to dobře díky tomu, že jsem se vždy snažil jezdit opatrně. Dávám si pozor, a i když vím, že jedu po hlavní silnici, kontroluji svoje okolí. Dvakrát už se mi to opravdu vyplatilo,“ sdělil prezident občanského sdružení Mototour – Bikers Association ve Stochově Martin Vašina.

Oproti uplynulým letům se podle jeho slov postupně mění i přístup ostatních českých řidičů vůči motorkářům k lepšímu. Stále více lidí, kteří jezdí auty, si kupují i motorky a naopak, díky tomu se tak prý lépe chápou. „Když jedeme na vyjížďku, už se nám poměrně často stává, že nás řidiči bez problémů pouštějí. Zároveň ale zůstává spousta těch, kteří motorky odsuzují, podle mě to ale je na obou stranách stejné. Mám hodně kamarádů, kteří jezdí pro požitek a opatrně, ale zároveň potkáváme i takové, již vypadají na to, že si usilují
o život,“ řekl Vašina.

I když označení dobrovolní dárci orgánů není adekvátní, je pravdou, že nehody motorkářů bývají často tragické a nezřídka kdy smrtelné. „Na silnicích mi vyloženě nevadí, ale domnívám se, že jsou to lidé, kteří hodně hazardují. Jezdí rychle a riskantně předjíždějí. Jako náctiletá jsem na motorce několikrát seděla jako spolujezdkyně, ale bojím se toho. Potřebuji kolem sebe mít plechy,“ uvedla řidička Petra Sojková.

„Občas člověk musí hodně brzdit, když před ním motorkář hodí myšku, ale vyloženou kolizi jsem s žádným neměla. Nevím o tom, že by někdo z mých známých nebo rodiny měl motorku. Bohudík, protože bych trnula hrůzou,“ dodala.

Centrum správních agend v Kladně registruje v celém obvodu 102 445 řidičských oprávnění k řízení motocyklů od nejmenších strojů s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů v hodině až po A bez omezení. Údaje Městského úřadu ve Slaném udávají celkem 36 418 oprávnění.

Podle Jiřího Hanese, majitele stejnojmenné autoškoly v Kladně, si řidičáky na motorky pořizují lidé různého věku a téměř vyrovnaně ženy i muži. „O oprávnění na nejmenší motocykly není moc zájem a řekl bych, že celkově se ty s nízkou kubaturou v ročním součtu nedostanou přes stovku. Řidičák na velkou motorku si u nás dělá mnohem více lidí.“

I když v autoškole instruktoři žáky k žádným velkým experimentům na motocyklech nepouštějí, sám Hanes uvádí, že si ho před časem koupil a chápe tendence vyzkoušet, co stroj umí. „Z počátku jsem měl hodně velký respekt, ale myslím, že je v povaze obzvláště mužů zkusit, co si mohou dovolit. Podle mého názoru je i z tohoto důvodu dobré pořídit si řidičák na motorku až když už člověk má trochu rozumu. U mužů si myslím, že optimální věk je tak kolem třicítky,“ řekl.

Zároveň také uvedl, že příčinou dopravních nehod motorkářů nemusí vždy být jen vysoká rychlost nebo předjíždění. Z vlastní zkušenosti popsal případ, kdy jeho známý téměř havaroval kvůli štěrku na vozovce. Obzvláště v Kladně je prý na místě i opatrnost při přejíždění děr v sinicích.

Policejní statistiky uvádějí, že minimálně padesát procent nehod, jichž se účastnili řidiči motocyklů, sami nezpůsobili. „Ve spoustě případů se stane, že řidič osobního či nákladního vozu špatně odhadne rychlost a vzdálenost motocyklu, nebo ho přehlédne a může mu z vedlejší silnice vjet do trasy,“ sdělila mluvčí kladenské policie Michaela Nováková. Motorkáři sami přitom podle ní často havarují kvůli tomu, že nepřizpůsobí rychlost povaze a stavu vozovky.

Autor: Zuzana Vlková

16.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Stahl stál poprvé v bráně Kladna od začátku utkání.

Stahl řešil neplánované pády na led, ale premiéru mezi Rytíři si pochval

Kladno - Kadaň 3:2.

Mladíček Stahl dovedl Rytíře k těsné výhře v Kadani

Nedaleko Slaného se srazila tři auta

Slaný - Kladenští policisté z dopravního inspektorátu vyjížděli v pondělí 16. října k dopravní nehodě, která se stala dopoledne nedaleko Slaného.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Libušín přišel o Nika, přesto bral tři body

FOTO: Kladensko – Šestibodový víkend pro kladenské chrty závodící s čelem tabulky I. A třídy. Hřebečská parta tedy chrty proti slabému Mníšku moc nepřipomínala, ale i tak brala výhru 3:1. Libušín uspěl na horké půdě v Cerhovicích 4:2, ale po změně stran také klopýtal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení