Velké komplikace v dopravě v uplynulém týdnu v Kladně způsobila výluka signalizačního zařízení na dvou frekventovaných železničních přejezdech u zimního stadionu a u Sletiště. Na tento problém přitom Kladenský deník upozornili sami řidiči, kteří se při cestě přes koleje, kde nefungovalo světelné upozornění ani samotné závory, mnohdy báli o život.

Řidič se na přejezdu bál o život

Mezi dobrou polovinou lidí za volantem, kteří přes trať přejeli bez toho, aniž by se včas stačili všimnout upozornění, byl i Robert Hokr.

„Jezdím kolem zimního stadionu skoro každý den do práce a zpět. Když jsem se ve čtvrtek večer vracel domů, sice jsem se všiml, že u semaforu je nějaká cedule, ale byla tak malá, že než jsem si ji stačil přečíst, byl jsem u kolejí. Rozhlédl jsem se a vlevo, nedaleko ode mě, jel vlak. Dost jsem se lekl. V té tmě totiž neodhadnete, jak daleko od vás je. Když si uvědomíte, jak dopadají nehody na železnici, je to velmi nepříjemné,“ popsal Hokr. Naštěstí však podle jeho slov vlaky v tomto úseku projížděly velmi pomalu.

Cedule byla málo výrazná

Stejně jako mnoho dalších řidičů se i on domnívá, že informace o nefunkčním signalizačním zařízení by měla být umisťována už ve větší vzdálenosti od přejezdu a měla by být výraznější, aby si ji lidé za volantem stihli včas přečíst a zareagovat.

Vrchní přednosta uzlově železniční stanice Kladno Jaromír Lehner sdělil, že semafory nefungovaly kvůli plánované výluce zabezpečovacího zařízení a vlaky tak úsekem projížděly se zvýšenou opatrností.

Výluka už naštěstí skončila

„Zařízení je zase v provozu, takže doprava už je bez problémů. Výluka trvala od úterý do pátečních odpoledních hodin,“ upřesnil Lehner.

Ke střetu s vlakem prý nemohlo dojít

Kladenský deník ho informoval o stížnostech řidičů a jejich obavách o bezpečnost. „Ke střetu tam nemohlo dojít. Vlaky měly kvůli nefunkční signalizaci v tomto úseku nařízenu maximální povolenou rychlost 10 kilometrů v hodině a mnozí strojvůdci možná jeli ještě pomaleji. Navíc měli nařízeno, že před překážkou musejí zastavit,“ řekl vrchní přednosta.

Podle vyhlášky bylo varování v pořádku

„Problém vidím spíš v tom, že řidiči neznají vyhlášku. V té je totiž jasně stanoveno, že když nesvítí bílá světla na semaforu, musejí se na přejezdu rozhlédnout. Navíc tu kromě naší značky byly i Stopky a jejich tvar je tak jasně daný, že by je řidiči měli respektovat,“ uvedl Lehner, který zároveň dodal, že výluky nejsou v kompetenci Českých drah, ale Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Další značení se připravuje

Mluvčí SŽDC Pavel Halla k problému sdělil, že pro tyto případy správa disponuje pouze jedinou značkou, a to právě tou, kterou řidiči viděli umístěnou přímo pod světelnou signalizací.

I on zmínil, že podle vyhlášky je toto označení dostačující, zároveň ale také řekl, že SŽDC si uvědomuje, že by bylo dobré upozorňovat na nefunkční signalizace na přejezdu výrazněji. „V tomto směru už jsme kontaktovali Ministerstvo dopravy České republiky a jednáme s ním o vzniku ještě doplňkové značky, jež by řidiče informovala dříve než k přejezdu dojedou. Záměr je ve fázi příprav,“ uvedl mluvčí Halla.

Ten ještě doplnil, že vzhledem ke sněhové kalamitě správa mnoho plánovaných výluk odvolala a v nejbližší době se žádná další na kladenských přejezdech nechystá.

Výraznější značku chce i policie

Slova Pavla Hally potvrdila i mluvčí kladenské policie Michaela Nováková. „Na přejezdu bylo skutečně vše podle pravidel, ale pro příště budeme žádat, aby při výluce na železničním přejezdu dráhy umístily výraznější upozornění o nefunkčnosti zařízení,“ sdělila Nováková.