Kladenský deník položil všem zájemcům o křeslo senátora několik stejných otázek. Jako první si můžete přečíst odpovědi na dotaz týkající se regulace autobusových spojů. V průměru každý desátý autobus ve středních Čechách od úterý 1. února nejezdí. Kraj nemá dost peněz na zajištění dopravní obslužnosti v dosavadním rozsahu. Zrušil tedy asi deset procent spojů.

Jana Bobošíková, Suverenita
Je to velmi špatné. Dopravní obslužnost se může snižovat, pokud bude něčím nahrazena. Jinak je to snižování životní úrovně obyvatel. Velkým problémem, který v souvislosti s regulací vzniká, je izolace seniorů. Jestliže se dostaneme do situace, kdy nepojede z obce žádný nebo jeden spoj, tak to znamená, že se člověk nedostane k lékaři, ale ani si nenakoupí. To nikdo z nás nechtěl.

Jiří Dienstbier, ČSSD
Dopravní obslužnost je potřeba zajistit. Pokud chceme, aby lidé mohli bydlet v obcích a zároveň měli možnost dopravit se do práce, případně za dalšími potřebami. Nejsem schopný detailně posoudit jednotlivé spoje, ale v případě, že chybí finance a je nezbytné nějaká spojení zrušit, tak po řádném projednání s jednotlivými starosty či obecními samosprávami. Oprávněnost či nezbytnost těchto kroků se těžko posuzuje bez hlubší znalosti.

Dan Jiránek, ODS
Není to žádná regulace, jedná se o průšvih, kdy kraj zřejmě utratil peníze za zbytečné věci a neplatí to, co ze zákona má. To znamená základní dopravní obslužnost území. Středočeský kraj je v tomto ohledu nejméně sociálním krajem, přestože mu vládne sociální demokracie. Ruší to, co je pro pracující nejdůležitější: dopravu do zaměstnání, pro děti dopravu do škol. Co jim bude platné, že ji mají zdarma, pokud nepojedou autobusy.

Luděk Kvapil, Starostové a nezávislí s podporou TOP 09
Tvrdím, že to není dobré řešení. Skutečně to beru tak, že kraj nás vyzval k silné konfrontaci. My jsme ji nechtěli, chtěli jsme najít prostor a čas pro jednání. Víme, že je spousta spojů zbytečných, ale o tom je potřeba jednat. Ne z tepla kanceláře vyškrtat co se dá.

Zdeněk Levý, KSČM
Je to složité. Myslím si, že tento moment musel přijít, ale nelíbí se mi, že se k tomu přistupuje pouze ekonomicky. Takové služby nejde zajišťovat ekonomicky, vždy byly některé spoje výhodné a některé ne. Ty ekonomičtější musí vydělat na ty méně ekonomické. Teď se to vzalo šmahem a řeklo se: tam nejezdí lidé, spoj vyřadíme. Každé zhoršení služeb je pro obyvatele vesnice špatné.

Karel Protiva, Lepší Kladno
Je hezké rozdávat třicet korun a rušit dopravní spoje. To je trošku padlé na hlavu. Tak budu vybírat třicet korun a nebudu rušit dopravní spoje. Jsem proti regulaci. Věřím, že kraj na ni peníze nemá, ale do takového stadia se dostal právě rozhazováním třiceti korun.

Miroslav Rovenský, KDU-ČSL
Regulace je dělaná nekoncepčně, postihne to některé obce v tom smyslu, že se lidé nedostanou včas do prá­ce. Je to nešťastné stejně jako forma komunikace s opozicí na středočeském zastupitelstvu, kterou pan Rath zvolil.

Ivo Vašíček, Česká pirátská strana
Je to nerozumné opatření. Pokud by se lidé měli dopravovat do zaměstnání auty, zvyšují se jim náklady. Musí si koupit třeba dálniční známku. Rozhodně sdílení veřejných prostředků považuji za efektivnější než individualizaci.

Milan Vodička, Strana svobodných občanů
Jakákoliv regulace, která se neváže na tržní podmínky nebo není dělaná na základě hlubší analýzy, není správná. Řešil bych to analýzou spojů, čili jak fungovaly a kolik v nich jezdilo lidí. Ne, že se řekne: dnes je dvacet spojů a zítra jich bude jen deset, protože jsem někde prošustroval nebo mi chybí peníze.