„Když záchranná služba v roce 2003 přešla pod kraj, průměrné stáří sanitek bylo dvanáct let. Po předání nových se věk snížil na tři a půl roku, což je kvalitativně obrovský skok. Každý rok jde medicína dopředu a my dnes máme to nejmodernější, co v oblasti záchranné služby existuje,“ uvedl při předání hejtman s tím, že v současné době je středočeská záchranka na opravdu vysokém standardu. Například v Německu je průměrné stáří sanitek čtyři roky. Hlavním cílem podle jeho slov nyní je zvýšit standardy i v personálním zajištění, tedy stabilizovat týmy záchranářů a zlepšit platové podmínky.

Vozový park záchranky čítá více než osmdesát sanitek a pořízení devíti nových vozů vyšlo zhruba na dvacet milionů korun. Sanity byly uhrazeny z Fondu reprodukce a investičního majetku Územního střediska záchranné služby Středočeského kraje, který je ze 70 procent tvořen příspěvky kraje. Vozy poputují do stanovišť v Berouně, Brandýse nad Labem, Jesenici, Kolíně, Rakovníku, Rudné, Sedlčanech a Voticích.

Předání nových vozů se zúčastnil i ředitel středočeské záchranky Robert Zelenák, který se dostavil stylově ve staré záchrance Škoda 1203 a podtrhl tak kontrast mezi novými Volkswageny T5 Multivany. „Byl docela problém starou škodovku zprovoznit, protože stála ve křoví. Dělali na tom mechanici v dílně celý den, jinak už tyto vozy samozřejmě nemáme. Vlastníme teď již téměř čtyřicet nových volkswagenů a může se to zdát neuvěřitelné, ale skutečné stáří vozů není ani tři roky, asi dva a půl, Když jsme začínali, měli jsme jedenáct let staré. Nyní se nám daří, že každý rok kupujeme tak deset, někdy až dvanáct nových aut, takže ta obnova je srovnatelná například s Německem,“ řekl s úsměvem ředitel záchranky.

„Bohužel často se nám stává, že naše vozy bourají a pro tyto případy máme v každém okrese jedno až dvě náhradní vozidla a v dílně v Benešově další. Teoreticky jsme tedy schopni za jeden den uvolnit do provozu až třicet vozů,“ uvedl Zelenák.

Oproti jiným letům jsou nové sanitky vybaveny také navigacemi. „Ve zkušebním provozu fungují již od března. Princip je takový, že operační středisko přijme výzvu a to ji předá rovnou do navigací vozů. Když tedy záchranáři přijdou do auta, už vědí, kam mají jet. Jsme první záchranka v republice, která tento systém používá. Je to obrovská úspora času, protože podle nově připravovaného zákona budeme mít povinnost vyjet do dvou minut od přijetí výzvy. Jakmile operátorka vyhodnotí, že se jedná o výjezd, pošle posádku do vozu a ta si vše přečte na navigaci,“ dodal ředitel.