Renault NN z roku 1925:

| Video: Youtube

Automobil byl poháněný čtyřválcovým motorem o objemu 951 kubických centietrů. Poprvé byl model Renault NN podle portálu wikipedia představen v roce 1924 na Mondial de l'Automobile v Paříži jako nástupce Renault KJ a MT. Ve skutečnosti se jednalo o prodlouženou verzi MT se zvláštním 200 milimetrovým rozvorem a s přidanými brzdami předních kol.

Byl u výměny kulatého loga za diamant

Vnější design byl velmi jednoduchý a rodinný. Renault v této fázi měl stále umístěný chladič za motorem, což znamenalo, že vpředu nepotřeboval žádnou mřížku, ale po stranách kapoty byly výrazné „žábry“ pro účely chlazení.

Vůz Renault NN byl také u toho, když během roku 1925 firma Renault nahradila dřívější kulaté logo z roku 1923 za vůbec první z dlouhotrvajících kosočtvercových designů, známých jako diamant - losange.

close Renault NN z roku 1927. info Zdroj: Wikimedia Commons, AlfvanBeem, CC0 zoom_in Renault NN z roku 1927.

V lednu 1926 se na vozu objevila vyšší kapota a v březnu zase zaoblenější přední blatníky, i když u základního modelu zůstal původní design blatníků. V průběhu roku 1926 byl do sestavy přidán také komerční model s názvem Torpedo.

V dalším roce 1927 se objevil model NN1 s více zaoblenými blatníky a s nainstalovanými nárazníky. Rozvor zůstal nezměněn, ale celková délka se poněkud zvětšila. V roce 1928 byla představena těžší verze NN2, která měla karoserii prodlouženou mezi přední listová pera a celkově měla výraznější vzhled. Model NN2 také dostal jednolamelovou spojku a integrovaný zadní diferenciál. Zůstal ve výrobě až do roku 1930.

Vůz mohl dosáhnout rychlosti mezi 42 a 70 kilometry v hodině v závislosti na převodu. Celkem se prodalo kolem 150 000 vozů. Model NN2 byl představen v roce 1929, což bylo větší a těžší auto.

Přehled výroby

NN: Vyráběno v letech 1924 až 1927
NN1: Vyráběno v letech 1927 až 1928
NN2: Vyráběno od roku 1928 do roku 1930

Na Rallye Monte Carlo

To by nebyl francouzský vůz, aby se nezúčastnil alespoň jednoho ze slavných závodů. Renault NN se v roce 1925 představil při Rallye Monte Carlo.

Podle webu rallyemontecarlo.unblog s ním dojel jistý Fischer se startovním číslem 20 na sedmém místě.

Zvítězil jiný Renault, a to 40CV, který řídil Francois Repusseau se startovním číslem 4 v kategorii voiturettes. Jeho spolujezdkyní byla manželka.

close Renault NN Torpedo vystavený v Paříži v roce 2014. info Zdroj: Wikimedia Commons, Thesupermat, CC BY-SA 3.0 zoom_in Renault NN Torpedo vystavený v Paříži v roce 2014.

Držitelem rekordů

Podle textu Jean – Pierre Bushe na webu lecruchon2.free.fr má Renault NN na svém kontě několik rekordů. „Jeden je dokonce světový,“ tvrdí portál lecruchon2.free.fr.

Má například 18 000 kilometrů ujetých v Africe, a to za 36 dní pouze s plechovkou oleje jako jediným „náhradním dílem“. Nebo ve francouzském Miramas drží světový rekord pro všechny kategorie na vzdálenost 10 000 mil, tedy 16 093 kilometrů, které měl ujet za 203 hodin a 22 minut, průměrnou rychlostí 79,154 kilometru v hodině.

Zahrál si v Indiana Jonesovi

Vůz Renault NN si zahrál i v jednom slavném filmovém snímku. Šedesát let po ukončení jeho výroby natočil Steven Spielberg třetí část série dobrodružství Indiana Jonese s názvem Indiana Jones a poslední křížová výprava.

Na jedné z nejslavnějších scén představujících pronásledování tanku přes poušť se podílí čtyřdveřová verze Renaultu NN Torpedo z roku 1928.

Tanková honička ve filmu Indiana Jones a poslední křížová výprava:

| Video: Youtube

Česká stopa Renaultu NN

Také v Československu a v Česku lze najít stopu Renaultu NN. Tu první se podařilo objevit díky německému krajanskému časopisu Brüxer Heimat Zeitung. V něm byl totiž zveřejněn snímek z obce Obrnice u Mostu pořízený v roce 1934.

„Nejspíše se jedná o nějakou slavnost,“ píše se pod snímkem. Jsou na něm zachyceny místní děti s řidičem, kterým je Ludwig Hanika, v popisce je také uváděný jako Louis, takže tam bude asi jistá vazba na Francii. Podle všeho se jednalo o vůbec první automobil v obci Obrnice.

close Renault NN v severočeské obci Obrnice u Mostu, fotografovaný v roce 1934. Za volantem sedí Ludwig (Louis) Hanika. Zřejmě se jednalo o vůbec první automobil v obci. info Zdroj: Se svolením Brüxer Heimat Zeitung zoom_in Renault NN v severočeské obci Obrnice u Mostu, fotografovaný v roce 1934. Za volantem sedí Ludwig (Louis) Hanika. Zřejmě se jednalo o vůbec první automobil v obci.

Portál auta5p.eu píše, že Renault NN přivezl na soutěž elegance Roztoky 2019 Ing. Ivo Daněk. Vůz s plátěnou střechou a pouze jedinými bočními dveřmi na straně spolujezdce zde dostal číslo 88. Automobil by k vidění už v roce 2017 při Pražské noblese. Stejný automobil byl také představen při závodu Zbraslav-Jíloviště 2015, kde Ing. Ivo Daněk dostal startovní číslo 55 a obsadil 26. místo v kategorii Auto 1.


Nahrává se anketa ...

Až v roce 1937 přišel náhradník 

Auto bylo nahrazeno Renaultem Monasix, což bylo větší auto, ale poháněné malým 6válcovým motorem. Teprve v roce 1937 uvedl Renault na trh náhradní model ve třídě 6 CV, kterým byl Juvaquatre.