Takto vypadá průjezd nejdelším silničním tunelem na světě:

Zdroj: Youtube

Nejdelším silničním tunelem v Česku je ten Bubenečský s 3091 metry. Je součástí pražského tunelového komplexu Blanka (5502 metrů), jenž sestává ze tří samostatných, na sebe navazujících tunelů. Přestože na tuzemské poměry jde o jasného rekordmana, není to skoro nic proti tomu, co mají v Norsku. Tamní Tunel Lærdal s 24,5 kilometry byl otevřen v listopadu 2000, jak připomenul cestovatelský web Visit Norway. Byl u toho samotný král Harald V. Stavba trvala si pět let. Denně jím projede asi tisícovka vozidel. Za použití na se na rozdíl i řady norských tunelů neplatí. Díky své délce je nejdelším silničním tunelem na světě.

Co lze prokopat, to Norové prokopou

Důvodem stavby bylo zjednodušení cestování mezi dvěma největšími norskými městy – Oslem a Bergenem. A není zcela jistě bez zajímavosti, že Norsko je kladným vztahem k budování tunelů vyhlášené.

Nový razicí štít pro tunel pod Alpami na trati Lyon.
Červené monstrum je hotové. Nejdelší železniční tunel světa bude razit nový štít

„Pokud existuje skála, kterou mohou Norové prokopat, prokopou se, a jízda krajinou je díky tomu mnohem více vzrušující než pouhé zatáčení. Jednou, když jsem projížděl západními fjordy Norska, napočítal jsem, že projíždím 39 tunely v rozmezí devadesáti minut,“ popsal ve svém textu reportér National Geographic Andew Evans.

Norský tunel je mistrovským inženýrským dílem:

Bezpečnost tunelu nadevše

Tunel Lærdal je jedním z nejbezpečnějších na světě. To vše díky velmi modernímu ventilačnímu systému, bezpečnostním stanicím s nouzovým vybavením,  telefonním budkám i několika umělým jeskyním, které jsou osvětleny barevnými světly.

„Uvnitř tunelu jsou dokonce běžné parkovací prostory, kde můžete v případě potřeby zastavit,“ uvedl National Geographic.


Nahrává se anketa ...

Pro řadu řidičů může být dlouhá jízda tunelem psychicky náročná. I na tuto skutečnost se dopravní inženýři zaměřili.

„Rozdělili tunel do různých částí, aby vytvořili iluzi, že řidiči projíždějí řadou menších tunelů. V těchto menších úsecích mohou řidiči dělat přestávky,“ napsal specializovaný web Dangerous Roads.

Ve spolupráci s psychology pak projektanti připravili speciální osvětlení, které zbavuje šoféry od pocitu monotónnosti z jízdy a nudy.