„Ti mladí jezdí jako šílení,“ ozývá se často z úst starších a zkušených řidičů. Další příklad nerozvážného chování mladého řidiče se udál ve čtvrtek kolem poledne přímo v centru Kladna. Devatenáctiletý mladík se svou sedmnáctiletou spolujezdkyní tu havarovali čelně do zdi.

„Na linku 156 oznámil svědek, že na křižovatce ulic Petra Bezruče a Purkyňovy řidič černého vozidla typu Renault 21 nezvládl řízení a při zatáčení do Purkyňovy ulice narazil do zdi,“ sdělila mluvčí kladenské městské policie Jiřina Forejtová.

Na místo okamžitě vyrazila hlídka, avšak nalezla zde už jen prázdné vozidlo. Podle výpovědi svědka se také vydala do ulice V. Rabase, kam měl řidič údajně utéct. „Tady se však strážníci setkali s mužem, který v náručí nesl sedmnáctiletou dceru v bezvědomí. Ten hlídce oznámil, že dívka byla ve vozidle jako spolujezdec a v tomto stavu ji domů přinesl řidič,“ řekla Forejtová.

Strážníci na místo okamžitě přivolali rychlou záchrannou službu, která dívku transportovala do nemocnice. Ve sledu těchto událostí se zároveň vrátil i devatenáctiletý řidič.

„Ze zápisu ošetřujícího lékaře vyplývá, že dívka byla v krátkodobém bezvědomí, ale brzy se probrala. Pravděpodobně také utrpěla otřes mozku, proto byla převezena na úrazovou ambulanci do místní nemocnice. Jestli utrpěla nějaká vnitřní zranění nevíme, to zjišťoval až lékař v nemocnici,“ sdělila mluvčí kladenských záchranářů Tereza Janečková.

Případ je nyní v kompetenci Policie České republiky. „Příčinu havárie nyní vyšetřujeme,“ sdělila mluvčí kladenského policejního ředitelství Jana Šteinerová.

Odborníci z řad instruktorů v autoškolách se však shodují na tom, že nízký věk je jen jedním z aspektů, proč mladí lidé bourají častěji než ti starší.
„Je to spíše o člověku, než o jeho stáří. Obecně bych ale řekl, že ženy a dívky jsou opatrnější. Moje zkušenost je taková, že pod dozorem jsou mladí ukáznění a nechají si poradit. Jak to ale vypadá, když vyjedou sami, je už druhá věc,“ uvedl majitel kladenské autoškoly a instruktor Jiří Hanes.
„Mladí více riskují a chtějí znát své možnosti. Tím, že jim chybí zkušenosti, nevidí to, co oko zkušeného řidiče. Právě tuto nehodu jsem viděl na vlastní oči a musím říct, že bylo obrovské štěstí, že po chodníku nikdo nešel,“ řekl instruktor.

Jednou z možností, jak snížit poměrně vysoký počet dopravních nehod mladých řidičů, by například mohla být inspirace v cizině, kde jsou omezeni různými časovými intervaly, nemohou jezdit po dálnici nebo určitou dobu jen pod dozorem zkušeného řidiče.

„Dozor by mohl být určitou možností, ale já se přikláním spíše k variantě řidičského průkazu na zkoušku. Tedy například na rok. Pokud by řidič za tuto dobu neměl žádnou dopravní nehodu, oprávnění už by mu zůstalo,“ dodal Jiří Hanes.