Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jsme my fanoušci vůbec potřební?

Kladno - Nedávný protest kladenského hokejové kotle mě přiměl k zamyšlení, co by se vlastně stalo, kdyby byl stadion pořád prázdý? Inu kromě ticha by se nestalo vůbec nic. Konstatování smutné, ale nikterak překvapivé - ekonomicky nás klub totiž vůbec nepotřebuje.

3.12.2009 1
SDÍLEJ:

Fanoušci Baníku v sobotu problémy nedělali. Nikdo z nich nebyl zadržen. Foto: Archiv VLP

Sportovní kluby mají typicky příjmy z televizních práv, sponzoringu, vstupného a prodeje výrobků pro fanoušky, třeba replik dresů slavných hvězd. V (civilizovaném) zahraničí proto sportovní organizace kladou na svoje příznivce velký důraz. Snaží se jim vytvořit co nejdokonalejší podmínky, aby se znovu a znovu vraceli na sportoviště a utráceli své peníze. Ve stabilizovaných ekonomikách tvoří běžně třetinu až polovinu rozpočtu klubů příjmy ze vstupného a z merchandisingu (tedy toho prodeje produktů pro fanoušky). V českých poměrech se jedná pouze o 3 až 5 procent rozpočtu.

České kluby se proto spíše než s fanoušky musí kamarádit s jinými zdroji peněz – s magistráty a soukromými sponzory. Není ale divu, že pak spolu připomínají jakési uzavřené sekty se svatyněmi ve VIP prostorech.

A jak je to vlastně s těmi sponzory? Co očekávají výměnou za podporu klubu? Je zde slavný výrok představitele Opelu, že „přes sponzoring Bayernu Mnichov neprodali ani jedno auto navíc“. Sponzoring lze využít k řadě věcí, rozhodně ale ne izolovaně k přímé podpoře prodeje. Navíc logo nalepené na hráče není vše. Přesvědčil se o tom před časem Volkswagen, který po dvou letech podpory pražské hokejové Sparty v průzkumu zjistil, že více fanoušků si stále spontánně vybavovalo spíše předchozího automobilového sponzora, Ford Charouz. Nedělám si iluze, že by si sponzoři třeba kladenského hokeje nechávali dělat podobné studie.

Firmy obvykle chtějí dosáhnout adekvátního zviditelnění. Ale kolik subjektů ze sponzorského poolu HC Kladno dokážete vyjmenovat? Je jich totiž přes dvacet. A má cenu být anonymním sponzorem? Marketingová teorie říká ne. U nás je ale sponzoring stále ještě často jen relativně drahou hračkou v rukou ředitelů firem. Za nejhorší větu sponzorského marketingu považuje teorie tuto: „hraje mi tam syn, tak jim tam něco z toho rozpočtu dej“. Sportovní marketing je u nás zatím spíše v plenkách, sponzoring je mnohdy používán jen jako součást PR kampaní, nebo si manažeři a ředitelé vybírají sporty, s nimiž je pojí vlastní sportovní minulost nebo přátelské vazby.

Ve vyspělé Evropě a hlavně v USA je sportovní marketing naopak regulérní ekonomickou kategorií a očekává se od něj stejně jako od jiných nástrojů konkrétní, měřitelné naplnění stanovených, především finančních, cílů. Tam jde impuls od firmy - sponzora, hledající sportovní subjekt, který by mohla začlenit od svého komunikačního mixu. U nás je to přesně naopak – manažeři klubů v roli prosebníků obcházejí firmy se žádostí o sponzorský příspěvek a co nabízejí výměnou není věc veřejná.

Nejsem šílenec, abych si myslel, že je jednoduché opustit tyhle „české cesty“. Jen mi připadá paradoxní, že řada firem raději vyhazuje peníze za to, aby se mohla krčit mezi desítkami dalších jmen v nějakém sponzorském poolu „velkého sportu“. Přináší snad tohle nějaké zviditelnění? Exkluzivní partnerství s „menším“ sportem by určitě udělalo větší komunikační práci při zvyšování povědomí o dané firmě v duchu toho pořekadla „hodně muziky za málo peněz“. To ale zůstáváme v rovině marketingové teorie. V praxi je nejspíš všechno úplně jinak; v zákulisí zřejmě probíhají jinačí hry, dost možná vzdálené sportovnímu fair-play.

Petr ŠIKOLA

3.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První voliči v okrsku číslo 1 ve Slaném
AKTUALIZUJEME
106

OBRAZEM: Volby do poslanecké sněmovny jsou v plném proudu

Ilustrační foto
9

Právě jsme se narodili

S fanoušky i proti Skrbkovi. Duel Kladna na Lapači slibuje atraktivitu

Kladno – Po deseti letech se představí hokejisté Kladna na půdě Vsetína. Souboj šestinásobných mistrů republiky se hraje v sobotu v 17:30 a zatímco Kladenský deník vysílá do boje tradičně i svého redaktora, aby pro čtenáře zuřivou bitvu v třaskavém prostředí haly na Lapači sledoval a popsal, svá želízka pošlou směr Valašsko také fanoušci, jichž se chystá několik desítek.

AKTUALIZOVÁNO

V Kamenných Žehrovicích hoří v objektu na zpracování plastů

Kamenné Žehrovice - V pátek krátce před devatenáctou hodinou vyjelo celkem osm jednotek hasičů k likvidaci požáru v obci Kamenné Žehrovice. Podle informací mluvčí středočeských hasičů Vladimíry Kerekové se oheň rozšířil ve firmě, která se specializuje na zpracování plastů. Místo požáru zahaluje hustý dým.

Kam na víkendový fotbal plus výsledky

Kladensko - Největší pozornost bude upřená na sobotní divizní derby mezi prvními Velvary a třetím Kladnem. 

Zapůsobí tvrdá slova Haška? Jeho Hostouň hostí Neratovice

Hostouň – Jestli při fotbalové sobotě na Kladensku láká hlavně divizní derby Velvary – Kladno, pak v neděli stejná soutěž nabídne neméně atraktivní duel. Hostouň přivítá donedávna lídra tabulky z Neratovic.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení