„Desátá hodina rozhodla. Je to poprvé za třicet let, co jsme závod museli zrušit kvůli počasí a celkem už je to potřetí nucené přerušení tradice. Před časem se závod nemohl konat kvůli rekonstrukci mostu v obci a byla tedy jen výstava veteránů, podruhé kvůli covidu a dnes kvůli vytrvalému dešti. Je nám to moc líto, ráno přijelo asi dvacet nejodhodlanějších automobilistů a motocyklistů, ale další už jen telefonovali, takže jsme jim už jen oznamovali, že setkání rušíme,“ potvrdil ředitel závodu.

Z jízdy do vrchu Knovíz - Olšany.
OBRAZEM: Legendární jízda do vrchu Knovíz - Olšany sklidila velký úspěch

Vzhledem k tomu, že bylo na akci vše perfektně připraveno, včetně plakátů, veškerého zázemí, dopravního značení, časomíry, sociálního zařízení, i prodejních stánků, letošní ročník se započítává. Kromě toho, že se událost roku nekoná, počítají i tak pořadatelé nemalé ztráty, které odhadem přijdou na 40 až 50 tisíc. Řadu týdnů se jako každý rok o perfektní přípravu postarali členové klubu a zvláště pak šest členů rodiny Bečvářových. Celkem se na závodu podílí okolo dvacítky lidí.

Kořeny legendárního závodu do vrchu Knovíz – Olšany sahají do roku 1924 a závodů se účastnili také například hrabě Lobkowicz, nebo hrabě Kolovrat.

Odkaz Oriona

Mezi největší sportovní a společenské odkazy regionu patří zachování myšlenky motocyklových závodů Knovíz – Olšany, které založil na podporu prodeje značky Orion továrník Vilém Michl a jejichž pořádání se ujal Motoklub Slaný.

První závod se uskutečnil 2. května 1924, kdy se v prvním ročníku postavilo na start úctyhodných 47 motocyklových závodníků různých značek včetně strojů značky Orion. Absolutním vítězem se v roce 1924 stal kpt. Vl. Kučka na motocyklu Indian časem 2:16,9 min. Motocykly Orion se také neztratily, především v kategorii sidecary 350 cbm, kde zvítězil továrníkův syn Zdeněk Michl.

Dne 23. května 1926 se uskutečnil další národní závod motocyklů a poprvé zde také závodila i auta. Závodu se v té době zúčastňují věhlasné osobnosti zvučných jmen jako Čeněk Junek se svojí manželkou Eliškou Junkovou a Jiří Kristián Lobkowicz na vozech Bugatti. 

Veteráni na startu 1000 mil československých.
Od veteránů ke šlapacím autíčkům. 1000 mil československých v cíli

První místo v kategorii závodních vozů do 2l obsadil Čeněk Junek s vozem Bugatti v.č. B4572 a fantastické první místo v kategorii sportovních vozů do 2l obsadila jeho manželka Eliška Junková s vozem Bugatti v.č. B4328

Závodní dráha stejně jako v minulosti začíná přímo v centru obce Knovíz a má celkem sedm zatáček. Celková délka trati je 3,2 km a cíl závodu je v místní části Olšany obce Brandýsek. 

(čerpáno z BP, Martin Nič, Vliv slánské továrny Orion-Michl na rozvoj regionu v letech 1885-1932)