Železniční muzeum ve Zlonicích se o posledním zářijovém víkendu loučilo se sezonou. Letos ale bylo loučení o něco smutnější. Po třinácti letech existence totiž ukončilo činnost v prostorách, které byli zájemci zvyklí po celou dobu navštěvovat.

,,Důvody jsou ekonomické a personální. Nemáme peníze ani brigádníky,“ vysvětlil Tomáš Čech, zakladatel a velký propagátor železničního muzea.

O zařízení se stará občanské sdružení Klub železničního muzea, jenž se ale nevzdává. V příštím roce by mělo být otevřeno v nových prostorách v nedalekých Lisovicích. Tam se nachází objekt bývalého statku, který Tomáš Čech odkoupil od potomků bývalého předsedy prvorepublikové vlády Jana Malypetra.

,,Otázkou je, jestli bude z personálních a ekonomických důvodů pravidelně přístupné. Dne 24. dubna příštího roku představíme nový areál, ale jak muzeum bude fungovat, v tuto chvíli nedokážu říct,“ dodal Čech.

To, že muzeum ve Zlonicích skončilo, mrzí i zdejšího starostu Rudolfa Čížka. Do obce podle něj nezavítá tolik turistů, kteří sem směřovali každou sobotu od května do září, kdy byla expozice otevřena.

,,Samozřejmě, že je to škoda. Na některé akce, jež muzeum pořádalo, přijížděli lidé z širokého okolí,“ uvedl starosta.

Městys Zlonice byl také jedním ze subjektů, který na provoz přispíval určitými financemi. ,,Snažili jsme se pomáhat, ale zřejmě to nebylo dostatečné,“ konstatoval Rudolf Čížek.

Muzeum se zaměřuje na historické cukrovarské lokomotivy, nákladní vozy a zabezpečovací zařízení spadající do období před rokem 1939. V současné době zahrnuje sbírkový fond zhruba dvě stě exponátů a souborů. Patří mezi ně například sedm lokomotiv a dvacet pět vagonů normálního rozchodu a od roku 2004 též provozní přenosná úzkokolejná dráha o rozchodu 650 mm se dvěma motorovými lokomotivami a deseti vozy.

K nejzajímavějším exponátům patří nejmenší dochovaná normálně rozchodná parní lokomotiva v České republice vyrobená firmou Orenstein & Koppel z roku 1913 a elektromechanické stavědlo Siemens & Halske z roku 1902.