VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční muzeum se asi přesune do Lisovic

Zlonice - Nedostatek peněz a personálu. To jsou důvody, proč muzeum ve Zlonicích skončilo.

5.10.2009
SDÍLEJ:

Vyjížďky parním vlakem z Prahy do Zlonic byly hojně navštěvované.Foto: železniční muzeum Zlonice

Železniční muzeum ve Zlonicích se o posledním zářijovém víkendu loučilo se sezonou. Letos ale bylo loučení o něco smutnější. Po třinácti letech existence totiž ukončilo činnost v prostorách, které byli zájemci zvyklí po celou dobu navštěvovat.

,,Důvody jsou ekonomické a personální. Nemáme peníze ani brigádníky,“ vysvětlil Tomáš Čech, zakladatel a velký propagátor železničního muzea.

O zařízení se stará občanské sdružení Klub železničního muzea, jenž se ale nevzdává. V příštím roce by mělo být otevřeno v nových prostorách v nedalekých Lisovicích. Tam se nachází objekt bývalého statku, který Tomáš Čech odkoupil od potomků bývalého předsedy prvorepublikové vlády Jana Malypetra.

,,Otázkou je, jestli bude z personálních a ekonomických důvodů pravidelně přístupné. Dne 24. dubna příštího roku představíme nový areál, ale jak muzeum bude fungovat, v tuto chvíli nedokážu říct,“ dodal Čech.

To, že muzeum ve Zlonicích skončilo, mrzí i zdejšího starostu Rudolfa Čížka. Do obce podle něj nezavítá tolik turistů, kteří sem směřovali každou sobotu od května do září, kdy byla expozice otevřena.

,,Samozřejmě, že je to škoda. Na některé akce, jež muzeum pořádalo, přijížděli lidé z širokého okolí,“ uvedl starosta.

Městys Zlonice byl také jedním ze subjektů, který na provoz přispíval určitými financemi. ,,Snažili jsme se pomáhat, ale zřejmě to nebylo dostatečné,“ konstatoval Rudolf Čížek.

Muzeum se zaměřuje na historické cukrovarské lokomotivy, nákladní vozy a zabezpečovací zařízení spadající do období před rokem 1939. V současné době zahrnuje sbírkový fond zhruba dvě stě exponátů a souborů. Patří mezi ně například sedm lokomotiv a dvacet pět vagonů normálního rozchodu a od roku 2004 též provozní přenosná úzkokolejná dráha o rozchodu 650 mm se dvěma motorovými lokomotivami a deseti vozy.

K nejzajímavějším exponátům patří nejmenší dochovaná normálně rozchodná parní lokomotiva v České republice vyrobená firmou Orenstein & Koppel z roku 1913 a elektromechanické stavědlo Siemens & Halske z roku 1902.

Autor: Matěj Říha

Místo události:
5.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – čtvrtek 14. prosince 2017

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Smečař Kladna Tomáš Hýský v utkání s Ústím.

Favorit se nenechal zaskočit

Fotografie přibližují atmosféru Walesu i Anglie

Kladno /FOTOGALERIE/ - Fotografickou výstavu, jejíž autorkou je fotografka Andrea Thiel Lhotáková, si mohou prohlédnout návštěvníci Malé galerie v České spořitelně v Kladně.

Kramár kontra kladenské bloky

Kladno - Volejbalisté Kladna zajíždí ve čtvrtek na palubovku osmého Ústí nad Labem, kde je čeká jediný soupeř, jehož v první polovině základní části extraligy porazili bez ztráty setu.

Rytíře čeká domácí trojboj a fanoušky vánoční dražba

Kladno - Poslední adventní týden bude ve znamení hokeje. Rytíři odehrají v rychlém sledu tři domácí utkání, a to středeční, proti Karlovým Varům, ozdobí vánoční edice dresů i sváteční zápasový program!

Česko zpívalo koledy, tradičně na řadě míst také na Kladensku

Kladensko /FOTOGALERIE/ - Tisíce lidí se ve středu večer šešly na náměstích, před školami, v parku či před oblíbenými hospůdkami, aby se i letos svým zpěvem přidali k akci Deníku Česko zpívá koledy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT