Kruhové objezdy, které přispívají k bezpečnějšímu průjezdu křižovatkami, jsou samozřejmou součástí dopravy. První z nich byl v Čechách vybudován v Praze už před dvaadevadesáti lety. V době, kdy byl motorismus ještě v plenkách a aut jezdilo málo, šlo o průkopnický počin.

Označení kruháč známe všichni, ne každý ale ví, že může mít i tvar oválu nebo úplně jiného tvaru, jako například v Chocni. Dokonce existují i rondely ve tvaru čtverce.

Kateřina Nič Husárová.
GLOSA: Pomníček v kladenském lese je stále živým mementem

Mezi rarity patří i skoro kouzelný kruhový objezd v anglickém městě Swindon, na který se napojuje hned pět silnic. A každé napojení je malým kruhovým objezdem. Bezesporu jde o zajímavé dílo, který slouží tamním řidičům už padesát let. Z letadla vše vypadá jako velký květ. Angličané po něm jezdí ve směru hodinových ručiček, zatímco my, pravostranní, míříme kruhovými objezdy opačně.

V těchto dnech se tři nové okružní křižovatky začínají budovat i v největším středočeském městě. Důvod je jasný, doprava houstne a kladenská radnice se rozhodla pro rázné řešení. Místní kruháky sice nebudou kouzelné, ale i tak se stanou pro šoféry malým zázrakem. Řadu týdnů budou teď sice ještě hubovat a skřípat zuby, protože se objížďkám a komplikacím v dopravě nevyhnou, ale už na konci prázdnin nastane velká úleva, za kterou budou všichni řidiči nepochybně velmi vděčni.