Prvního ledna letošního roku vstoupila v platnost novela zákona o policii. Podle ní mohou nyní strážníci měřit rychlost projíždějících vozidel jen v místech, které schválí PČR.

„Obecní policie může měřit rychlost výhradně v úseku určeném policií, jehož počátek je ve směru silničního provozu označen přenosnou dopravní značkou s vyobrazením kamery snímající rychlost a nápisem Měření rychlosti. Konec tohoto úseku je označen přenosnou dopravní značkou s tímto vyobrazením šikmo přeškrtnutým a nápisem Konec měření rychlosti,“ stojí ve schválené novele.

Navíc pokud bude někde městská policie měřit, bude povinna prokázat, že dané místo bylo oficiálně určeno PČR. Pokud to strážník nebo městská policie nebude schopna prokázat, je takové měření nezákonné a získané důkazy jsou nepoužitelné ve správním řízení.

„Dopravní inspektorát už s vedením kladenských strážníků jednal. Výsledkem je schválení stacionárních měřičů rychlosti, využití mobilního radaru bude řešeno operativně. Inspektorát už také kontaktovali strážníci ze Stehelčevsi, zatím nikdo další,“ sdělila mluvčí PČR Michaela Nováková.

Připadá nám absurdní, že například v úseku stálého úsekového měření na Sítné, který je už označen cedulemi, musí být speciální značky, a to v době, kdy se snažíme jejich počet ve městě omezovat. Doufáme, že v tomto směru nastane ještě nějaká změna,“ uvedl primátor Kladna Dan Jiránek.

V největším středočeském městě je nyní situace taková, že zde strážníci rychlost samostatně neměří, pouze ve spolupráci s dopravním inspektorátem. „Čekáme na stanovisko, které určí, jak mají cedule označující úsek s měřením vypadat. Nechceme se dostat do nějakých právních problémů. Mimo provoz jsou tak i stacionární měřiče a úsekové měření na Sítné,“ sdělil mluvčí strážníků Milan Krupka.

„Novela nám měření rychlosti trochu zkomplikovala, zejména co se rozmísťování cedulí týče. Dodnes jsme mohli měřit bez omezení, pouze jsme to oznamovali operačnímu důstojníkovi PČR. Máme tři radary, jeden z toho laserový, šest pevných stanovišť a úsekové měření na Sítné. Na stránkách města jsme už s předstihem prezentovali místa, kde byla rychlost měřena, což mělo na řidiče pozitivní dopad,“ sdělil ředitel Městské policie Kladno Stanislav Procházka. „Od prvního ledna musíme vypsat místa, kde žádáme o měření. Ve sporu s policisty v tomto směru nejsme, s jejich hlídkami při této činnosti dlouhodobě spolupracujeme. Myslím, že jsme v minulosti měřili únosně a korektně. Chceme, aby to splnilo především účely prevence,“ doplnil.

Za větší problém, než je překročená rychlost, primátor města Dan Jiránek považuje spíše podnapilé řidiče. S tím souhlasí i ředitel Procházka. „Máme neskutečný nárůst alkoholu za volantem. Stane se, že řidič po zastavení z auta málem vypadne, nemá řidičák, auto půjčené od táty a v ruce půllitr s pivem. To je velký problém Kladna,“ prohlásil.

Měření rychlosti se teď řidiči nemusí bát ani ve Slaném. „Jednak odvážíme radar na pravidelnou roční kalibraci, jednak nám chybí jednoznačný právní stanovisko ministerstva dopravy jak má vypadat přenosná opravní značka označující měřený úsek,“ uvedl k důvodům velitel slánských strážníků Pavel Štěpánek. Podle jeho slov není v současném počasí měření rychlosti automobilů pro Městskou policii Slaný prioritou. Důležitější k řešení jsou prý problémy související s odklízením sněhu a parkováním vozidel.

Pauzu v měření rychlosti si nyní dávají o kolečští strážníci, kteří tuto činnost na základě smluv prováděli ve 28 obcích na Kladensku, Mělnicku, Mladoboleslavsku i Praze-západ. Také oni čekají na vyjádření ohledně dopravního značení na měřených úsecích. „Jednáme s republikovými policisty na vytvoření smíšených hlídek, které by měření prováděly. Také pro ně máme zpracován seznam míst, kde bychom chtěli měřit. Další jednání vedeme nově i s obcí Velký Borek na Mělnicku, pro níž bychom v budoucnu zajišťovali nejen měření rychlosti, ale i pořádkovou činnost,“ prohlásil starosta Kolče a zároveň vrchní velitel zdejších strážníků Radek Moulis.