JIŘÍ NAGY
Kladno/ Maximálně devatenáct závodů mistrovství Evropy a republiky mohli v končícím roce absolvovat čeští autokrosaři. Nejpilnějším byl Kladeňák Jaroslav Hošek, jenž mohl z pohledu výsledků uplynulou sezonu považovat za vydařenou. Pětinásobný mistr republiky, kterého zdobí i jeden titul evropského šampiona, sice svoji mistrovskou sbírku nerozšířil. Přesto v jeho depu panuje s celkově třetím místem v Evropě (v divizi 3 do 4000 ccm bodovalo 43 jezdců) a druhým v MČR spokojenost.
„Určitě to nejsou výsledky na stěžování,“ přiznal Hošek s vědomím, že při v prvních dvou závodech ME v Portugalsku (7. a 8.) možná ztratil body, které by ho mohly držet více ve hře o titul. „Motor nefungoval tak jak by měl a tím pádem i auto. Myslím ale, že problémy se v průběhu sezony nevyhnuly nikomu.“ K lepším výsledkům mu pomohly úpravy na podvozku a pérování.
Nestor autokrosových okruhů bodoval při každém svém startu a osmkrát vystoupil na bednu. Z nejvyššího stupínku v Evropě skrápěl své okolí šampaňským dvakrát, když zlatý věnec si častěji navlékl jen Němec Stubbe (3x). V českém šampionátu se to Hoškovi podařilo jednou.
Nejvíc si cení prvních míst v Matschenbergu (ME) a z velkého Meziříčí (MČR). „Byly nejuzávoděnější. Pokaždé jsem měl od startu do cíle za sebou mistra Evropy a republiky Bartoše. Cenné bylo u druhé místo v maďarském Nyiradu, protože zdejší trať víc vyhovuje lehčím autům.“ Na druhou stranu vinou auta nerad vzpomíná na zmíněné Portugalsko a také Dolní Bousov. „Dvakrát jsem ve finále odjel první a ani jednou to nebylo uznané. Nebyly mi nakloněny okolnosti.“
Poslední sezony jsou ve znamení rozšiřující se špičky. Češi už nejsou takovými suverény, jako v minulosti. Podle Hoška to ale není tím, že by zahraniční jezdci byli horší, jen nejezdili celý seriál ME, tudíž jim chyběly body, jež by je držely v horních patrech klasifikace. „Třeba Holanďané a Francouzi byli jinak výborní,“ přiznal Hošek a složil poklonu vicemistru Evropy Němci Stubbemu, jenž ho letos nejvíc překvapil: „Ten kluk jel hodně rychle a korektně.“
Při vyrovnanosti jezdců je důležité závodnické štěstí. Hošek tvrdí, že bez něj nikdo nemá nárok uspět. Částečně prozradil, jak mu jde naproti. Důležitá prý je třeba prevence. „Vím, kolik toho má který díl za sebou, takže ho třeba včas vyměníme,“ přiblížil.
Konec sezony pro autokrosaře neznamená, že mohou zalehnout k zimnímu spánku. Pět měsíců pauzy je podle Hoška krátká doba na to, aby se všechno připravilo, repasovalo či nově vyrobilo. Je to i čas zkoušení novinek, ty ale musí být udělány tak, aby se okamžitě mohl uskutečnit návrat k osvědčenému systému.