Být ve správný čas na správném místě – to se přesně stalo Jiřímu Pácalovi. „Sám cvičím už dlouhá léta. Nejinak tomu bývá i při návštěvách u přátel v zahraničí. Jednou, před léty, jsem si šel zatrénovat v Německu se jmenovcem Jiřím Faltisem. On je lékař a shodou okolností má ve své péči i zakladatele a majitele Clever Fit GmbH. A tak měl jistou povědomost o jejich plánech. Dal nás dohromady a já se stal spolu s Kateřinou Faltis držitelem franšízy,“ vzpomíná na dobu, kdy se stal součástí velké expanze.

Koncept Clever Fit se zrodil už v roce 2004 v Mnichově. Do zahraničí zamířil o sedm let později, kdy se uplatnil v Nizozemsku. O rok později následovalo Rakousko a v roce 2017 Švýcarsko. V současnosti se kromě Česka otevírají pobočky v Itálii, Lucembursku, Slovinsku, Chorvatsku a Rumunsku. Po osmnácti letech činnosti je největším v Německu s ambicí stát se jedničkou i v Evropě, kde je zatím druhý. Kladno je tedy jedním dílkem obrovské mozaiky.

„Měli jsme našlápnuto k tomu, aby kladenský Clever Fit byl vůbec první v ČR. Před dvěma lety už bylo v zásadě dohodnuté převzetí fitka naproti Oáze. Jenže přišel Covid a vyhlédnutý gym zkrachoval. S novým majitelem už jsme se nedohodli. Hledali jsme jiné možnosti včetně Oázy a Centralu, ale vše pro nás bylo malé. Nakonec jsme zakotvili zde za OC Tesco. Všechno jsme vybourali a pod dohledem centrály zařídili nově. Mezitím nás ale předběhl jiný franšízant v Praze,“ dokresluje Jiří Pácal nelehké začátky s dovětkem, že vnímá nejednoznačné komentáře ohledně umístění v průmyslové zóně.

Manažer Tomáš Kučera je však optimista: „Tahle část města už je v hledáčku developerů, v budoucnu se to tu úplně změní, mimo jiné v kontextu konečně odstartovaného projektu rychlodráhy.“ Oba se shodují, že nespornou předností lokality je přilehlé parkoviště. Cestu za kondicí tak mají ulehčenou jak hobíci, tak výkonnostní sportovci.

Na sportovních soutěžích letošní sezóny byl „vlajkovou lodí“ klubu zkušený Tomáš Mach. Čerstvý čtyřicátník nenašel v nejmladší veteránské kategorii přemožitele a přivezl pět zlatých medailí z domácích pohárových soutěží a Mistrovství ČR. Hořkost porážky poznal až v mezinárodní konkurenci na evropském a světovém šampionátu, nebo při premiéře mezi profesionály na domácí soutěži v Kladně.

Naopak nejmladším závodníkem v barvách Clever Fit byl dorostenec Filip Falta, který přivezl slibné 6. místo z květnového Mistrovství Čech dorostu a juniorů v kategorii physique.

Další se otrkávali v podzimních kondičních soutěžích pro začínající závodníky. Nejpočetnější výprava byla na brněnském Smartlabs Cup. Hana Hrabáková brala mezi „fitneskami“ bronz, Michaela Vohradská páté a Julie Kolářová sedmé místo. Patrik Pokuta vybojoval zlato v kondiční kulturistice mužů. Z Golem Classic v Kutné Hoře přivezla M. Vohradská bronzovou medaili, J. Kolářová byla šestá. Matyáš Nováček přidal osmé místo v kondiční physique. Více se mu dařilo v Příbrami na PeVan Clean Cup, kde byl mezi muži šestý a mezi juniory třetí. Přehled doplňuje sedmá příčka M. Vohradské z Granite Muscles ve Slatiňanech a především stříbro H. Hrabákové z GP Ostrava. Do výsledkových listin jistě ještě promluví Jakub Kamarýt v kategorii muscular physique.

Jiří Pácal to komentuje: „Tomáš Mach tu má vystavené své poháry. Přišel, když se jinde zavíralo a díky naší registraci u Svazu kulturistiky a fitness ČR mohl závodit. Z toho máme dobrý pocit. No a z těch kondičních závodníků jsou Julie Kolářová a Matyáš Nováček současně našimi trenéry.“ Tomáš Kučera zároveň upozorňuje na zajímavý sportovní přesah, kdy instruktorka skupinového cvičení Les Mills Nikola Dryjáková je kromě jiného i úspěšnou reprezentantkou ČR na vodních skútrech.

Průkopníci kladenské kulturistiky, kteří před bezmála 60 lety založili klub Ursus, trénovali v někdejším Domově hornické mládeže v Rozdělově, později v bývalé kuželně Národního domu v Kročehlavech. Nepostrádalo to romantiku, dnes už ale takové klasické „bušírny“ neobstojí. Cvičení se stalo masovější, podle statistik je součástí životního stylu 4-6 % českých mužů a žen. Stále doháníme Evropu s 8-9 %. Týká se to spíše městské populace, která cvičením často kompenzuje sedavý styl zaměstnání. Jde i o relaxaci, moderní gymy dnes nabízejí i welness zázemí.

Jiří Pácal upřesňuje: „Věřím, že si u nás každý najde to své. Na klubové aplikaci lze zjistit obsazenost a podle toho si udělat rezervaci. I pro „klasiky“ a jejich „pumpování železa“ máme nářadí dost. Někdo má zase raději moderní skupinová cvičení, třeba v rámci konceptu Les Mills. Úplnou novinkou je E-Gym, kdy partnerem pro cvičence je inteligentní, programovatelný stroj. A ještě zmíním důležitý moment pro bezpečí sportovců – protože je lepší být připraven než překvapen, zorganizovali jsme pro naše zaměstnance kurz první pomoci se zkušenými záchranáři."

V případě Clever Fit je koncepce daná v rámci celkového know-how mateřské společnosti. Její vedení udržuje úzké kontakty s předními výrobci a dodavateli moderního fitness a welness vybavení. „Vzhledem k tržnímu podílu centrály mají i franšízy při nákupech výhodnější pozici. Příznivější jsou i dohodnuté podmínky financování. Na druhou stranu musíme třeba posilovací stroje obměňovat každých šest let,“ vysvětluje Jiří Pácal.

„Samozřejmě centrála plnění podmínek kontroluje. Chodí i utajené kontroly, tzv. Mystery Shopping. Přijde jakoby uchazeč o členství, zajímá se o všechno… nakonec se odtajní a probereme veškerá jeho zjištění a návrhy na zlepšení. Pod drobnohledem jsou i marketingové aktivity. Chápeme to, jde o korporátní identitu a ochranu značky. Jakýkoli nedostatek by ji mohl poškodit,“ doplňuje Tomáš Kučera.

Statistiky říkají, že 90 % českého fitness trhu tvoří samostatné subjekty mimo řetězce. Podle manažerů kladenského Clever Fit je to dočasný stav. Globalizace podle nich dostihne tento obor podobně jako třeba maloobchod, lékárny a podobně. „Vždyť se ukázalo, jak zranitelná jsou osamocená fitka v krizi, třeba covidové nebo energetické. Naopak v Německu Clever Fit dokázal vzhledem ke své síle například úspěšně soudně napadnout nucené zavírání tělocvičen při covidu. Také poměr ceny a kvality hovoří v náš prospěch. Už se rozhlížíme po dalších lokalitách, primárně ve velkých městech. Máme ale i koncept gymu menšího rozsahu, který cílí na obce kolem 20 000 obyvatel,“ prozrazuje plány do budoucna Jiří Pácal.

Petr ŠIKOLA