Dráha měří 300 metrů a zajet ji můžete dvěma způsoby. Levý je snadnější, pravý obtížnější. Určena je zejména pro děti, ale klidně si tady svou zručnost může vyzkoušet dospělý. „Můžete si tady zpestřit svou cestu po cyklostezce, obě trasy projede v podstatě kdokoliv,“ míní cyklokoordinátor města Jan Hanuš, který nad pět týdnů trvajícími pracemi dohlížel. „Trochu déle trvala předtím různá povolení, ale povedlo se. Díky patří vlastníkovi, Benediktinskému arciopatství, které nám vyšlo vstříc,“ poděkoval Hanuš.

Na dráze sousedící s chráněnou lokalitou Krnčí - Voleška, která město Kladno vyšla na 600 tisíc korun (o sto dvacet tisíc levněji než asfaltová dráha na Sítné), se nesmí jezdit za mokra. Bohužel, tohle opatření cyklisté často nedodržují. Na řadu tak přijde jasnější cedule. „Tenhle zákaz je pro životnost dráhy nejpodstatnější,“ říká Hanuš, podle něhož se bude dráha využívat nejvíce od jara do podzimu, v zimě pak bude záležet na podmínkách. Každopádně bude dráha vyžadovat údržbu, ať už sečení trávy nebo prořez větví z lesa. „Každoročně pak projde údržbou od specializované firmy, která ji stavěla.“

Tím, že leží dráha přímo u cyklostezky, však vyvstanou také potíže. Při slavnostní otevírání tady projíždějící muž málem srazil malou dívenku, která z cyklostezky nečekaně zabočila na pumptrackovou dráhu. Muž poté přítomnému primátorovi Danu Jiránkovi vyčetl, že město nemělo takovou dráhu stavět vedle frekventované cyklostezky. „Jiná možnost nebyla. Nechceme přece dráhy stavěné načerno uprostřed lesa, nebo jinde narušovat jeho biodiverzitu. Navíc Lesy podle nás vhodnější místa neodsouhlasily,“ bránil se Dan Jiránek, ale uznal a slíbil, že varovné značení město dodělá.

Tři cykloprojekty se blíží

Celkově ale převládala pozitiva. Cyklokoordinátora Jana Hanuše chválí za jeho práci členové kladenského cyklistického oddílu Velo Akademie, jehož mladičké členky Kristýna a Karolína Michálkovy slavnostně přestřihly pásku (politici jim jen asistovali). Za realizaci stavby dostal Hanuš pochvalu také od náměstka primátora Lukáše Hanese.

Ten zároveň nastínil plány na další cyklistické projekty, zejména spojku mezi ulicí Sportovců (u Slovanu) a Zvonečkem, dále pak realizaci cyklotrasy Kladno – Slaný a také hudbu budoucnosti, spojku mezi Kladnem a Prahou.

„Cestu na Zvoneček jsme chtěli udělat už letos, ale vzhledem k pandemii a tomu, že v příštím roce se budou vypisovat dotace na cyklostezky, kde lze získat až 75 procent částky, tak vše pravděpodobně spustíme až příští rok,“ vysvětlil Lukáš Hanes s doplněním, že trasa bude mít šotolinový povrch.

Mezi Kladnem a Slaným neleží cyklostezka, ale dokončuje se zde cyklotrasa. Na projektu města Slaný se podílí i Kladno a jde spíše o značení cesty, jež povede po vedlejších komunikacích a polňačkách. V létě by obě města měla cyklotrasu předat Klubu českých turistů.

Z dlouhodobého hlediska je hodně zajímavý projekt trasy Kladno – Praha. Bude realizován v návaznosti na chystanou modernizaci kolejové trati. Kladno zaplatilo zpracování prověřovací studie (podle L. Hanese zhruba milion korun), samotná stavba byl už ale byla finančně možná jen s pomocí kraje a v režii státního fondu dopravní infrastruktury. „Nikoliv ale na kladenském úseku mezi Ostrovcem a Hlavním nádražím, který by se mohl soutěžit už v příštím roce. Kladenskou část trasy by platilo město Kladno,“ vysvětlil Lukáš Hanes.