Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Splnil si dětský sen a smekaly před ním legendy

Kladno – Správně se mu říká vysoké kolo, má ale i jiné názvy. Například kostitřas nebo kohoutovka. Antonín Mittelbach z Unhoště, dnes žijící v Doksech, mu propadl před mnoha lety a spolu s Moravákem Josefem Zimovčákem patří mezi největší propagátory praotce dnešních moderních bicyklů.

24.5.2012
SDÍLEJ:

Antonín Mittelbach (uprostřed) mezi svými.Foto: archiv

Utajené výročí
Před šedesáti lety se poprvé jel nejslavnější amatérský cyklistický podnik – Závod míru  mezi dvěma hlavními městy. K Varšavě a Praze přibyl v roce 1952 také Berlín.

Loni při vyhlašování sportovce roku navedl Mittelbach  při diskusi s Jiřím Podlipným téma, co nového vymyslet, aby to mělo smysl a logiku.„Na internetu pak našel, že letos bude šedesáté výročí závodu. To mě chytlo, protože jsem na něj koukal v dětských letech jako šílenec a hltal jména jako Smolík, Bartoníček nebo Doležal," přiblížil zrod myšlenky.

Velkým rádcem mu byl tehdejší mechanik československého týmu František Babický, jenž vedle  BPW strávil rovné čtvrtstoletí. „Všechno mi vyprávěl a bylo vidět, že bych mu udělal radost, kdybych to jel. Chtěl jsem si také ještě jednou v životě dokázat, že ujedu tolik kilometrů, a žijící legendy Závodu míru pozvat do cíle, což se také stalo. Tím se splnily mé sny. Nemůžu se z toho vzpamatovat. Babický na mě v cíli hrozil holí, abych už nic takového nedělal," smál Mittelbach,  kameraman České televize.     

Na poslední chvíli
K realizaci snu bylo hodně daleko. Ještě čtrnáct dní před plánovaným startem to vypadalo, že zůstane doma. Neměl sponzory, peníze ani obytné auto. Jen kolo, nápad a chuť do toho jít. Kdekdo ví, že Závod míru byl spjatý s dobou komunismu. „Proto dávali všichni ruce pryč. V Polsku a Německu jsem měl nakloněné lidi. Nikdo mi jako u nás neřekl, že jsem posel komunismu. Prohlásili to i nejvyšší činovníci naší cyklistiky včetně politiků."

Zmíněné obtíže Mittelbacha ještě víc vyhecovaly. Chtěl oddělit politiku od sportu. Nakonec našel pomoc mezi lidmi, které zná z cyklistiky, konkrétně ze závodu Unhošť – Karlovy Vary, k jehož pořádání se vrátil. „Povedlo se mi to zrealizovat díky Jindrovi Holarovi. Jsou to lidé, kteří vás znají a vědí do čeho a s kým jdou. Když týden před startem řekl, že jede, tak jsem se roztřásl. Vzal kamaráda Karla Erbena. Najednou jsem měl dva karavany a také auto, které zapůjčil Milan Křesina."

Ztracené silnice
Další z kamarádů, Josef Dašek, vše režíroval, plánoval trasu, komunikoval s lidmi a novináři. Trasa před 60 lety měřila dva tisíce kilometrů. Trošku tudíž zamrzelo, že ji nemohli do puntíku dodržet, poněvadž  v Německu nenalezli původní cestu cestu do Lipska, jelikož tehdejší silnice  už neexistují. „Jednu etapu jsme proto museli vynechat, takže jsem ujel od dvě stě kilometrů méně," konstatoval Mittelbach.

Přes ušetřené kilometry to bylo jedenáct dní strašného utrpení.  V roce 1996 jel trasu Tour de France, kterou si rozdělil na půl. „Tam byla etapa třeba dvě stě a já jel sto a druhý den znovu sto. To se dá, to je zábava. Tady jsem jel na doraz, poněvadž jsem měl daný čas."

Etapy byly dlouhé od 140 do 70 km. „Jak říkám, sto kilometrů zábava, padesát odříkání a bolesti. Něco hrozného. Teď jsem dva dny doma a pořád se z toho nemohu psychicky vzpamatovat. Na kolo jsem sedl v osm ráno a jel do osmi večer. Když jsem měl ztrátu tak ještě déle. Chyběl čas na regeneraci." 
Mimochodem Tour de France tehdy jel týden před startem nejslavnějšího etapového závodu světa a na rozdíl od jeho aktérů se mohl pochlubit tím, že ho zvládl celý, zatímco aktéry závodu nepustil do jedné horské etapy sníh.

Setkání s legendou
Při jeho sólovém Závodu míru mu byli velkou podporou diváci u trati a také slavná cyklistická jména, televizní hrdinové jeho dětských let. V Polsku se setkal s legendárním Richardem Szurkowskim.

Hodně mu pomohl polský zpravodaj Českého rozhlasu Petr Vavroušek. Nejenže natočil skvělou reportáž, která byla vysílána v den startu, domluvil i setkání se zmíněným Szurkowskim, jenž je pro Poláky stále velkou postavou, byť se na veřejnosti moc neukazuje. „Dokonce přišel na start. Prý souhlasil bez mrknutí oka. Jen předtím řekl, abychom zavolali ještě Grabowskému, prý bude mít také radost."

Tím došlo k setkání lidí, které od sebe dělila desítka let. Od Mittelbacha (56), přes Szurkowského (66) po Grabowského (76). „Najednou já, kluk z vesnice, stál před naší ambasádou s takovou legendou. To je jako by se dnešní děti setkaly s Michaelem Jacksonem. Ani jsem nedýchal. Dokonce se mnou jel kus na kole!"

Šot odvysílala i polská televize, která udělala českému konvoji velkou propagaci. „Když jsme někde zastavili, tak mi lidé záviděli, že jsem se viděl se Szurkowskim. V Německu mně volal a strašně podporoval, ještě dnes mám husí kůži, Adolf Gustav Schur," připomněl Mittelbach další z legend Závodu míru. Bohužel se s ním nemohl setkat, poněvadž ten samý den měla slavná jména závodu sraz v Magdeburgu, kde byli také například Smolík či Doležal. „Otvírali tam muzeum Závodu míru a bude tam zaznamenána i moje cesta," těší Mittelbacha.

Škola života
Německo bylo složitější větším provozem a také nerovnostmi ve vozovce, jež jsou pro vysoké kolo velkým nebezpečím. Cyklista musí být pořád ve střehu, jinak hrozí ztráta stability a pád z velké výšky. Mittelbachovi se párkrát stalo, že se ocitl pouze na jednom kole a v tu chvíli si připomněl loňský červencový pád, kdy mu ve velké rychlosti, když doháněl zelenou na semaforu, praskla guma a zamotala se do vidlice.

„V té době jsem tvrdě trénoval a byl jsem hodně pomlácený. Byl to zázrak, že jsem to vůbec přežil. Podvědomý strach tam jednoznačně byl. Myslím, že další pád bych už neustál," přiznal.

Pro srovnání, cyklista sedící na vysokém kole má hlavu ve výši hlavy řidiče kamionu.
Mittelbacha také těší, že s sebou vzal svoji třináctiletou dceru, jež dostala velkou školu života. „Viděla, že jsem nedostal nic zadarmo a musel  si sáhnout na dno sil. Také si uvědomila, co znamená parta, která umí podpořit."
Patřil do ní také jeho věrný průvodce, synovec Jiří Galbavý, jenž s ním jezdí na vysokém kole, dále Libuše Andríková, jež vše řídila v Čechách,  kameraman ČT Petr Chudárek, který vedle natáčení  jel na normálním kole  a také
Antonínova sestra Marcela Kyliánková. „Bez těchto lidí bych to nedal," mínil Mittelbach.

Svoje obdivuhodné výkony zvládl Mittelbach na originálním výrobku bez jakéhokoliv vylepšení. Dá se říct, že v podstatě jezdí bez brzd, takže kolo nesmí nechat rozjet. Jak se šlape dopředu, tak i dozadu. Každý si umí představit, jaký to je nápor na svaly.

Autor: Jiří Nagy

24.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tereziánské babí léto
19

Tereziánské babí léto objektivem Jany Jiráskové

	Náměstek hejtmanky M. Kupka (druhý zleva) a P. Bendl (třetí zprava) během slavnostního zahájení provozu nového přístroje CT.

Na pacienty kladenské nemocnice čeká nový tomograf. Dokonalejší a šetrnější

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

S přezutím auta nemá smysl čekat

Kladno - Někteří řidiči si svůj vůz přezouvají doma vlastními silami, jiní by byli bez pravidelných služeb pneuservisů nahraní. Na několik otázek, týkajících se právě služeb pneuservisů a přezouvání pneumatik, Deníku odpověděl vedoucí kladenské pobočky Chára Sport Zdeněk Kocourek.

Kandidátní listina bez žen? Ve středních Čechách mohou voliči najít jedinou

Střední Čechy – O křesla v Poslanecké sněmovně se ve Středočeském kraji celkem – na všech 26 kandidátních listinách, které nyní voliči nacházejí ve svých poštovních stránkách – uchází 754 kandidátů, jejichž průměrný věk dosahuje 46,4 roku. Z nich je 210 žen (tedy 27,85 procenta). V jejich případě činí průměrný věk 47,1 roku.

OBRAZEM: Veteránisté se společně rozloučili se sezónou

Kladno - Milovníci historických vozidel se sjeli za krásného slunečného počasí v kladenských Kročehlavech na parkovišti tamního autosalonu, aby se společně neformálně rozloučili s letošní veteránskou sezónou. Podobně jako pro motocykly je také pro auta staršího data výroby vhodné na vyjížďky ideální počasí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení