Jde vlastně o dotace se zjednodušenou administrativní stránkou věci, které malé a střední firmy ze středních Čech mohou využít na spolupráci s kreativci; s tvůrci působícími v řadě oborů. Může to pomoci k tomu, aby nabídka firmy nebo třeba i samotné její logo přitahovaly více pozornosti, ale díky spolupráci s designéry je rovněž možné vylepšení samotných výrobků.

Důležité je dát o sobě vědět za přispění zkušených profesionálů, potvrzuje Jana Sobotová z mladoboleslavské firmy DEVINN, která se věnuje vývoji automobilových komponentů i nových vozů. „Díky podpoře formou kreativního voucheru jsme navázali spolupráci se studiem WeAre productions a vytvořili jsme video, které představuje společnost DEVINN prostřednictvím našich myšlenek, projektů, ale i atmosféry, ve které pracujeme,“ připomněla. Podobně hovoří i Jiří Brázda, jenž stojí v čele roztocké společnosti JEPA Plastics; výrobce potravinářských obalů. „Kreativní voucher nám umožnil s co nejmenším úsilím vytvořit velmi moderní prezentaci našich výrobků přesahující marketingové hranice České republiky,“ pochvaluje si.

Právě propagační videa, jež se přes sociální sítě dostanou lidem přímo na displeje jejich mobilů, patří k aktuálním trendům. Menší středočeské firmy však mohou projevit zájem o svůj dílek z pětimilionového kreativního koláče třeba i proto, aby získaly příspěvek na spolupráci s fotografy, specialisty na reklamu – nebo například s architekty. Stejně jako s tvůrci moderních webů, nezapomínajících na přizpůsobení i pro prohlížení obsahu pomocí mobilních telefonů, či přímo elektronických aplikací.

V případě úspěšné žádosti, které je možno podávat od dubna, si lze „ukousnout“ až 200 tisíc korun (u projektů průmyslového designu ještě o sto tisíc korun více) – maximálně 75 procent z celkových nákladů, připomněla projektová manažerka inovačního centra Barbora Svojanovská. Stanovena je i minimální hranice podpory: 50 tisíc korun. „Novinkou oproti první výzvě je doplnění oblasti podpory také o průmyslový a produktový design,“ zdůraznil novinku ředitel inovačního centra Vilém Růžička. „V prvním případě je design výrobků určen k průmyslové sériové výrobě. Kreativním designem je chápaná inovační metoda používaná ve firmách za účelem efektivního zlepšení produktu, služeb a procesů,“ upřesnil rozdíly v pojetí práce designérů, jež se projevují i v odlišné výši maximální podpory.

Kreativní vouchery vyplácené z peněz poskytnutých Středočeským krajem (stejná částka ve výši pěti milionů je určena také na podporu inovací ve firmách díky spolupráci s výzkumnými pracovišti) mají podle slov hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) pomoci středočeským podnikatelům zvýšit konkurenceschopnost na domácím trhu i v zahraničí. „Víme, že dobrý design dělá dobrý obchod. Když máte kvalitní web, zaujmete návštěvníky. Produkty v hezkém obalu se zase lépe prodávají,“ připomněla před časem, kdy poskytnutí peněz jak na kreativní, tak na inovační vouchery schvalovali krajští zastupitelé.