Tento týden byly například zrušeny některé odpolední směny v boleslavské lakovně B, svařovně i montážním provozu MB I. „Z důvodu výpadku dodávek v celém řetězci koncernu Volkswagen bylo tento týden zrušeno šestnáct směn,“ řekla mluvčí firmy Martina Gillichová. Minulý týden se v boleslavských provozech rušily i noční směny a například lakovna B byla od 14 do 22 hodin úplně mimo provoz.
Škoda podle odborářů plánuje odstávky i na únor. A ani to nemusí být vše. „Kvůli výpadku dodávek polovodičů bude i společnost čelit nedostatku tohoto komponentu i v nadcházejících měsících,“ uvedla Gillichová.
Odbory pro tyto situace vyjednaly takzvanou překážku na straně zaměstnavatele a zároveň náhradu mzdy nad hodnotou stanovenou zákonem. Zaměstnanci dostávají za zrušené směny 85 procent průměrné mzdy (kam se započítávají i bonusy), tedy více než činí denní mzda, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. „S ohledem na složitost situace a aktuální vývoj budeme případné překážky řešit v ucelených týdenních blocích,“ řekl odborový předák Jaroslav Povšík.
Překážky se týkají zejména výroby Octavií a souvisejících provozů. I na lince Fabií se ale začaly objevovat nedokončené vozy, kterým chyběly radary. Automobilka průběžně zavádí protiopatření, například využívá uvolněné kapacity na výrobu jiných modelů.
Výrobu v Číně ochromila pandemie už vloni
Potíže ve výrobě měla Škoda kvůli chybějícím dílům už loni koncem února. Na vině byl právě dovoz komponentů z Číny. Výroba v tamních továrnách byla v důsledku pandemie ochromená. Automobilka tenkrát postavila speciální tým, který situaci monitoroval a vyhodnocoval. Už tenkrát se předpokládalo, že vývoj situace může vést až k nedostatečnému zásobování potřebnými díly a subkomponenty z Číny. „Tyto díly se dodávají do různých závodů, kde se montují. Proto může být v případě nedostatečných dodávek postiženo i několik závodů,“ vysvětlil tehdy v únoru vedoucí komunikace Škoda Auto Tomáš Kotera.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v ČR skoro 34 000.