Přestože je to pro firmu, jež vyrábí obří zakázky do celého světa, dílo menšího rozsahu, vedení společnosti ho považuje za velmi prestižní záležitost. „Byla by škoda, kdyby se ocelárna, která působí kousek od Prahy, nepokusila takovou zakázku získat. I přes technickou náročnost se projekt podařil a máme být na co hrdí,“ řekl Tomáš Vojtěchovský, technický projektový manažer společnosti MCE Slaný. Nová lávka musí vydržet následujících 100 let.

Obnova zříceného mostu v Janově (horní snímek) byla rychlejší než stavba spadlé lávky v Troji.
Trojská lávka se staví déle než most v Janově. Radní „hledal mouchy“ v Itálii

Generálním dodavatelem zakázky je firma SMP CZ, která Slánské oslovila. „V tendru jsme zvítězili jako subdodavatel. Není to naše první spolupráce. Kvůli tomu, co se stalo s původní lávkou v Troji, byly tentokrát kontroly při zhotovení jednotlivých komponentů ještě daleko důkladnější, než bývá běžné. Při výrobě jsme byli pod větším drobnohledem,“ potvrzuje Vojtěchovský. Jak dodává, každá vyrobená část procházela dokonce trojí kontrolou.

V nejvyšším bodě nad hladinou řeky dosahuje 256 metrová lávka okolo třinácti metrů. Na její výrobu bylo použito 300 tun oceli a 50 tun tropického dřeva azobe, které má vysokou odolnost. Slánská firma pracovala na projektu čtrnáct měsíců, přičemž na zakázce se jen za MCE Slaný podíleli tři technici, jeden manažer, okolo 40 zaměstnanců ve výrobě a dvacet montážníků.

Co se týká projektů pro hlavní město, zhruba před osmi lety se slánská fabrika podílela i na Trojském mostě, který slouží pro silniční a tramvajovou dopravu. Je obloukový a rovněž z oceli. Několik let před tím Slaňáci pracovali na přemostění Lochkovského údolí. Most je součástí Pražského okruhu.

Lanovka na Petřín.
Rozdílné přístupy k omezení. Na Petřín lanovka pojede, na Ještěd ne

Ve Slaném loni vyrobili i jednu speciální konstrukci pro evropský kosmodrom ve francouzské Guyaně. Jedná se o takzvaný deflektor pro rozrážení plynů při startu kosmické rakety. Zařízení bylo určené pro start rakety Ariane 6, kterou má Evropská kosmická agentura (ESA) vypustit v letošním roce.

V následujícím roce se budou ve Slaném věnovat výrobě dvou mostů přes řeku Rýn v sousedním Německu.

Firma MCE Slaný je dceřinou společností rakouské MCE Linz a také součástí koncernu HABAU Group. Zaměstnává kolem 212 stálých pracovníků a dalších 85 externích zaměstnanců. Obrat společnosti je ročně okolo 519 milionů korun.