Podle provozního ředitele vodáren Davida Kodyma lidé zřejmě podcenili zabezpečení domovních vodoměrů. Důležité ovšem je, že za škody vzniklé nedostatečným zabezpečením před zamrznutím, odpovídá zákazník.

,,Podcenění ochrany vodoměru a nízká teplota pod bodem mrazu mohou způsobit prasknutí ochranného skla vodoměrů či jeho úplné zamrznutí,“ vysvětlil Kodym. Zákazníci pak musejí zaplatit za opravu více než dva tisíce korun.

Mluvčí vodáren Lenka Kozlová proto majitelům vodoměrů a přípojek doporučuje několik základních opatření. ,,Důležité je vždy řádně zateplit vodoměr a části přípojky, které nejsou uloženy hluboko v zemi. První pomoc pro zamrzlý vodoměr je pomalu a opatrně ho rozehřívat. U zamrzlé vodovodní přípojky již taková pomoc možná není a je často nutné počkat do rozmrznutí nebo objednat novou,“ popsala Kozlová.

Pokud se vodoměr nachází uvnitř objektu, mělo by se zkontrolovat, jestli je uzavřené například sklepní okno a pokusit se udržovat stálou teplotu nad bodem mrazu.

Vnitřní rozvody by se také mohly obalit izolačním materiálem. ,,Vhodná je také kontrola u chat a chalup, kde může po prasknutí vodoměru docházet k dlouhodobým únikům vody a může vzniknout škoda mnohonásobně vyšší než je cena za výměnu vodoměru,“ upozornila mluvčí, která dodala, že nejhorší období teprve přijde.

Až poleví mrazy a země rozmrzene, tak se teprve ukáže, jak byla zima vůči těmto vodohospodářským zařízením krutá.