Vy jste se prý už v první třídě podepisovala „Vaše budoucí herečka a režisérka“. Kde se to ve vás vzalo?
Už od dětství jsem si moderovala pořady, kde byli hosty babička, táta – ti ohebnější členové rodiny. Tenkrát jsem to pocítila… I když k tomu jsem měla i jiný vysněný zaměstnání. Třeba že budu doktorka a zvládnu udělat bypass v pralese víčkem od plechovky. Říkala jsem si: To bude skvělý! Kdyby někdo zkolaboval, vyndám víčko, udělám bypass a zachráním ho!

Vaši rodiče s tím byli v pohodě, že chcete být herečka?
Pro ně to bylo trochu jako ten bypass. V herectví mě vehementně nepodporovali, na druhou stranu to nebojkotovali – od mala jsem měla kazeťák s mikrofonem, na který jsem si nahrávala různý věci. A když přišla návštěva, já dělala takový ty dětský srandy… Ale vedle téhle extrovertní části mám i tu introvertní, kdy jsem ráda i sama nebo s rodinou, mám to svý domácí.

Helena Čermáková, Miss České republiky 2021
Miss ČR 2021 Helena Čermáková: Byl moment, kdy jsem se chtěla otočit a jet domů

Naplňuje vaši klidnější polohu práce dokumentaristky? 
Určitě. Moje klidnější poloha je přesně ta, která píše a dělá dokumenty. Hrozně to potřebuju. Strašně mi dělá dobře být třeba hodinu a půl v knihovně, anebo poslouchat francouzský rádio, francouzský rozhlas, ty jejich debaty…

Proč zrovna francouzské debaty?
Já mám ráda francouzštinu, mám z ní malou státnici. A během těch debat si tipuju, co všechno si ještě pamatuju. Je to takový srandovní souboj s egem.

Francouzsky se dá dobře domluvit i v Rumunsku, kde jste na začátku pandemie natáčela film Smolný pich aneb Pitomý porno. Bylo to v době, kdy všichni měli z covidu respekt a vy jste byla snad jediný člověk na mém Facebooku, který někam letěl… Jak jste se dostala k tomuhle natáčení?
Na základě castingu. Samozřejmě jsem odlet řešila, protože tehdy bylo Rumunsko v počtu nakažených na špici. Nakonec jsem to dala, i když jsem byla nervózní, zároveň to bylo dobrodružný. Přijela jsem na Balkán, v covidu, s rouškou a sama. Samotné natáčení probíhalo hodně profi, nebylo moc času vytvářet si osobní vazby. Ale zase mi přišla krásná možnost být o samotě. Mohla jsem být víceméně jen na hotelu, anebo na ulici. Tak jsem trajdala po ulicích, procházela se v parcích. A bylo to krásný.

Ve Smolném pichu, vítězném snímku Berlinale, mají herci roušky – vy tedy máte štít. To byla nutnost kvůli opatřením?
Režisér tím chtěl do filmu vpasovat nějaké svědectví doby a ono to funguje. Já si tedy vyžádala průhledný štít. Řekla jsem, že mě stálo strašný energie tam přijet, tak potřebuji být alespoň trochu vidět. (smích)

Co je české, to je hezké
KVÍZ: Čím Češi prorazili u nás i ve světě?

Bavily jsme se o tom, že jste vždycky chtěla být herečkou. Proč jste nešla na konzervatoř?
V patnácti mě konzervatoř napadla, ale já věděla, že nechci opustit rodinu, domov v Českých Budějovicích. A další důvod, proč jsem šla na gympl, byl, že jsem se potřebovala vzdělávat. Já se hrozně ráda vzdělávám a ještě jsem chtěla vědět něco o fyzice a chemii a matematice. Vzdělání je pro mě alfa a omega.

V osmnácti jste pak vyhrála konkurz do Divadla Na zábradlí. To se přihodilo jak – přišla, viděla, zvítězila?
Já už na tom gymplu věděla, že až přijde správný čas, půjdu do Prahy. A když Divadlo Na zábradlí vypsalo konkurz, jela jsem. V tý době už jsem dělala dokumenty, s kterými jsem začala na základce – jela jsem třeba do Terezína za přeživšími, hrozně jsem řešila, jak je možný, že někdo tohle dovolí… A když nevím, dojdu se zeptat. A na gymplu jsem vyhrála literární studentskou soutěž na festivalu Jeden svět. A do toho mě vzali jako herečku na Zábradlí! Já byla úplně šťastná, říkala jsem si: „To je skvělý, můžu dělat obojí!“ Protože já věděla, že potřebuju dělat obojí.

To mi připomíná Ester Ledeckou! Té taky dost lidí říkalo, že nemůže dělat lyže a snowboard najednou.
Mě to vždycky unavovalo: „Musíš si vybrat!“ Ale lidi jsou různý, každej má nějakou představu a mě vždy rozčilovaly představy druhých o mně. Když těm hlasům uvěříte a necháte se strhnout, ocitnete se na úzkostném, sevřeném, hrozném místě. A říkáte si: Co já tady dělám? To je dobře, že tohle víte a že si ten svůj prostor hájíte. Ale bylo to i strašně těžký. Ovšem stojí to za to! Vím, že dělám něco, co je bytostně ve mně a co mě dělá šťastnou.

Vraťme se ještě k tomu konkurzu na Zábradlí…
Kostýmní výtvarnice Kateřina Štefková vypráví, že jsem přišla s číslem 13, v kovbojských botách, minisukni a pruhovaných silonkách. Prý na mě jen koukali, že to bylo jak z jinýho vesmíru, a hned věděli, že mě berou. Spolu se mnou tehdy ještě vzali například Kristýnu Leichtovou a Martičku Sovovou – holky z konzervatoře. A já byla z Budějovic, z gymplu, s profesionálním divadlem jsem do té doby neměla nic společnýho.

Vojtěch Dyk v USA
Seriálový profesor Vojta Dyk: Je to poslání, tu zodpovědnost učitelům nezávidím

Byla to od vás drzost, odvaha, nebo… 
Já byla úplnej mimoň! Mě třeba v sedmnácti zaujala druhá světová válka a komunismus, strašně jsem to studovala. Do toho jsem měla moc ráda Mikuláše Medka (syn legionářského generála a významná osobnost českého poválečného umění – pozn. red.). A tak jsem napsala dopis jeho bratrovi Ivanu Medkovi (kancléř prezidenta Havla – pozn. red.), kterého jsem četla, že by mě zajímalo, jak to s tím komunismem je. Pak mi mamka jednoho dne říká: „Prosím tě, volal sem Ivan Medek!“ (dramaticky) // „Jo, já jsem mu psala dopis, dobrý.“ // „Tady máš telefon, máš mu zavolat.“ // „Jo, já mu zavolám zejtra.“ Já si prostě myslela, že takhle svět funguje, pro mě takhle byl.

Když slyším o vašich tehdejších zájmech… Měla jste vůbec pubertu?
Samozřejmě jsem měla pubertu. Myslím si, že to bylo to nejlepší, co jsem v rámci puberty mohla svým rodičům dát. (smích) Zatímco všichni mí spolužáci chodili do hospody – já nepiju –, já chodila domů poslouchat Český rozhlas Vltava. Anebo když bylo vyhlašování Českého lva, Thálie anebo 17. listopad, tak na mě celá rodina nesměla mluvit. Mamka: „Je večeře!“ A já: „Nemluv na mě! Prosim tě, nemluv na mě! Je 17. listopad!!!“ (dramaticky)
Byla jsem tím fascinovaná, vše jsem hltala. V patnácti jsem seděla doma, jedla pribiňáček a koukala na dokumenty z Jednoho světa – Cry Freetown, to si pamatuju do dneška. U tohodle filmu ze Sierra Leone jsem opravdu cítila, že budu muset být V OSN a něco s tím dělat.

Slyšela jsem, že jste odcházela z domova – k Mádlům, respektive za svým spolužákem z gymnázia Jiřím Mádlem.
My jsme spolu s Jirkou i maturovali, seděli v lavici, chodili do dramaťáku… Nevídáme se denně, ale Jirka je hrozně důležitej člověk v mym životě. No a právě v rámci puberty jsem doma řekla, že odcházím z domova, a taťka na to: „No, tak si běž!“ (smích) Tak jsem se ostentativně zabalila a šla. K Mádlům. Ale musím říct, že naši byli úžasní, muselo to se mnou být těžký, a jsem jim hrozně vděčná za to, jak to zvládli.

Vy máte vůbec moc hezký vztah s rodinou, je to znát i z vaší knížky Skutečná, která nedávno vyšla. Bylo od začátku jasné, že se bude jmenovat Skutečná?
Já chtěla, aby se jmenovala Všechno. Ale v nakladatelství říkali, že je to nekonkrétní. Já na to, že ne, že „všechno“ je konkrétní – to je prostě všechno! Nakonec kamarádka Jana řekla: „A co Skutečná?“ A já si řekla: „Jo, Skutečná!“

Herecké kolegyně Martina Hudečková (vlevo) a Valérie Zawadská
Do soukromí si nelezeme, ale víme o sobě, říkají herečky Zawadská a Hudečková

Skutečná je vlastně sbírkou povídek a fejetonů o vás i o vaší rodině. Co vás přivedlo k jejímu sepsání?
Už v první třídě jsem začala psát povídky o rodině. Pro mě není víc než rodina. Samozřejmě, i v té naší veliké rodině jsou komplikované vztahy, protože všichni jsme lidi, ale není nic důležitějšího, než když to člověk nějak pojme. Vždycky jsem věděla, že musím takovou knížku udělat – pro sebe a pro rodinu, jednou i pro vnoučata… Já jsem takový kronikář, pamatuju si emoce, pocity, příběhy, baví mě lidi a hodně je poslouchám, potají študýruju a furt jsem něčím fascinovaná. A myslím si, že některý věci je dobrý zapisovat jen do paměti – třeba vylezou, až nám bude devadesát –, a nějaký věci se mají zapisovat na papír, do filmu, něco takhle zapisuju i do rolí, v kterých hraju. Mám prostě pocit, že jsem taková kronikářka pocitů a situací.

Spektrum emocí v knize je opravdu různorodé – někde jsem se smála, jinde dojímala, třeba když popisujete, jak jste šla s neteří a se sestřenicí Míšou za svým dědečkem trpícím Alzheimerem… Plánujete napsat třeba i román?
Plánuju, v šuplíku mám spoustu rozepsaných věcí, které jsou mimo tenhle žánr. Taky jsem napsala texty ke třem písním mého kamaráda Vojty Nýdla z Clarinet Factory. Hrozně mě potěšilo, jak byl nadšenej, jak to fungovalo a že jsem zjistila, že mi jde i psát texty k písním. Tak v sobě objevuju ještě tuhle stránku.

Baví mě, jak se toho nebojíte.
Ale i bojím, jen někdy nemám čas se bát. Ale to je také tou mojí zkušeností. Já si za vším šla sama. V rodině mě v herectví úplně nepodporovali, ve smyslu že by mě třeba vozili na představení atd. I když maminka na ně chodila, ale taťka (Jiří Nesvačil, bývalý český fotbalista, pozn. red.) hrál fotbal a pracoval, ten možná neviděl ani jedno. Z jejich strany v tomhle směru nebyla žádná ctižádost. Oni hlavně chtěli, abych odmaturovala a měla vysokou školu. To jsem splnila. Takže mým hnacím motorem byla vždycky víra v sebe, v to, co mě naplňovalo.

Ale s tou se člověk nerodí a není vždy snadné ji neztratit.
Samozřejmě že na cestě potkáte spoustu lidí, kteří o vás pochybují. A to je něco, co vás fakt ochromí, protože i vy pochybujete. Občas vás někdo vyvede z míry tak, že vy to svoje pustíte a pak si zoufáte: „Proč jsem pustila takovýhle kouzlo…“ A to jsou chvíle, kdy si saháte na dno.

Herečka Petra Nesvačilová v roli modelky
Hvězda Osady našla zalíbení v dokumentech. Je to zodpovědnost, říká Nesvačilová

Nemáte obavy, že se o vás díky knize lidi dozvědí až moc?
Tohle, to je málo! Já toho mám víc. (smích) Všechno, co je v knize, jsou informace, které jsou v mém světě v pořádku. Je fakt, že třeba nemluvím o partnerech, vztazích – vždycky kolem toho mlžím, protože jednomu partnerovi to bylo nepříjemný. Takže z otázek na vztahy se snažím pokaždé vybruslit. Taťka nebo mamka mi pak posílají smajlíky, smějí se, jak s tím zápasím.

Když se vrátím k vaší profesi dokumentaristky… Hodně vystudovaných dokumentaristů se nakonec vrhlo na hraný film a byli, respektive jsou v tom dobří – Jan Svěrák, David Ondříček… Vás režie hraného filmu neláká?
Láká. A jak jsem jako malá říkala, že budu herečka a režisérka, tak ta režisérka tam byla i z toho důvodu, že se pak budu obsazovat do hlavních rolí ve svých filmech. Mně se tenkrát líbil Rambo, protože mám staršího bráchu Radka, který mi furt pouštěl Ramba, a říkala jsem si, že něco takovýho tady asi hned tak nikdo točit nebude, tak to budu muset natočit sama.

A do svého Ramba byste mohla zapojit ten bypass víčkem od plechovky!
Přesně!