„S nadšením oznamujeme, že jsme objevili exoplanetu NGTS-10b, horkého Jupitera s extrémně krátkou orbitální periodou, jež obíhá hvězdu ne zcela nepodobnou našemu Slunci,“ citoval server Newsweek z prohlášení hlavního autora studie Jamese McCormaca z anglické University of Warwick.

Infračervený snímek galaxie NGC 4490 s dvojitým jádrem
Blízká galaxie Zemi se pyšní velkou vzácností. Má hned dvě jádra

Za krátkou orbitální periodou exoplanety, jež je od Země vzdálená asi 1000 světelných let, stojí skutečnost, že se nachází velmi blízko u své hvězdy. Obíhá ji totiž ve vzdálenosti, která je pouhým dvojnásobkem průměru této hvězdy.

Horcí Jupiteři jsou zvláštní třídou expolanet, jejichž hmotnost je podobná nebo vyšší než hmotnost Jupiteru. Svou mateřskou hvězdu však obíhají ve vzdálenosti přibližně 0,05 AU, což je asi jedna osmina vzdálenosti mezi Merkurem a Sluncem.

Horký Jupiter NGTS-10 b tak musí snášet nepředstavitelně vysoké teploty, jejichž průměr dosahuje více než 1000 stupňů Celsia. Exoplaneta je zároveň „přílivově uzamčena“, což znamená, že jedna z jejích stran je neustále odvrácena od hvězdy.

Exoplaneta byla objevena prostřednictvím Next-Generation Transit Survey (NGTS), tedy soustavy dvanácti malých velmi citlivých dalekohledů pro hledání exoplanet. Podle odborníků je však odsouzena k zániku – silné gravitační pole, které na ni působí, totiž nakonec zapříčiní její rozpad.

Vizualizace další nové exoplanety, na které by mohla být tentokrát voda:

Sedm vyvolených

„Ačkoli teoreticky lze kvůli jejich velikosti a častým oběhům nejsnáze detekovat právě horké Jupitery s krátkými orbitálními periodami, jedná se o velmi vzácné exoplanety. Ze stovek známých Jupiterů má pouze sedm kratší orbitální periodu než jeden den,“ vysvětlil McCormac.

Podle astronomů by právě objev exoplanety NGTS-10b mohl osvětlit životní cyklus Jupiterů a zodpovědět otázku, jak dlouho dokážou v těsných vzdálenostech obíhat svou hvězdu, než dojde k jejich rozpadu. Již nyní se přitom domnívají, že horcí Jupiteři nevznikli v těsné blízkosti hvězdy, ale doputovali tam až později.

Ultradetailní záběry Slunce pořízené teleskopem
Největší pokrok od Galilea. Havajský teleskop pořídil detailní záběry Slunce

Jak upozornil server Newsweek, astronomové v současnosti evidují jen přibližně 400 horkých Jupiterů, což z nich činí jedno z nejzajímavějších vesmírných těles. Na nejteplejší známé exoplanetě  KELT-9b je dokonce takové horko, že se v její atmosféře rozpadají i molekuly vodíku.