Nejen motoristé, ale i další příchozí mohli díky tomu celé dopoledne obhlížet přehlídku nablýskaných strojů tuzemské i zahraniční výroby. Nechyběly ani vozy zaoceánské. Největší zastoupení měla osobní auta a motocykly, dále pak vozidla služební, ale i vojenská či zemědělská.

Pro navození dobové atmosféry zahrál z pódia Swing Quartet Oty Martinovského. Akci moderoval motoristický fanda Berkovec Standa. Závodníky i další vážené hosty přivítali starosta Slaného Martin Hrabánek, místostarosta Radek Vondráček a ředitel Slánského okruhu Martin Nič.

Manžel chytil štíra do zavařovací sklenice.
Štír ve vaně vyděsil ženu v bytovém domě. Hlídka ho odvezla do stanice AVES

Stalo se již tradicí, že každý ročník je věnován nějaké významné osobnosti. Letos byl před zraky všech dekorován za celoživotní působení v oblasti motorismu a zachování tradic veteránských závodů ve Slaném a okolí pan Václav Bečvář (1940). Někdejší učitel v autoškole, automechanik, zakladatel hobšovického muzea zemědělské techniky, předseda Orion klubu Slaný se společně s kolegy a rodinnými příslušníky zasloužil o to, že byl před 33 lety obnoven jiný, neméně slavný, závod do vrchu Knovíz - Olšany, na kterém kdysi závodili, mimo jiné, slavní motoristé jako Eliška Junková, hrabě Lobkowitz, hrabě Kolovrat a další. Stejně tak Václav Bečvář pořádá s kolegy též každoroční závod Stopou slánského Oriona. Obě soutěže jsou oslavou slavné značky a továrny na velocipédy Orion Viléma Michla, která byla ve Slaném založena v roce 1894. Později se fabrika zabývala i výrobou motocyklů téže značky. Firma byla jednou z nejstarších na výrobu jízdních kol a motorek, jednou z prvních v Rakousku-Uhersku.

Přehlídka vozidel a plnění úkolů na trase

Po ocenění Václava Bečváře odstartoval v pravé poledne samotný Slánský okruh. Soutěžící v historických autech a na motocyklech projeli Londou a následně překonávali zhruba padesátikilometrový závod doplněný vědomostními a dovednostní úkoly. Soutěž byla i letos určena závodníkům s vozidly do roku výroby 1983. Všechny posádky měly za úkol absolvovat povinné zastávky a získat pokud možno minimum trestných bodů. Letošní kontrolní stanoviště byla umístěna v Pozdni, Zichovci, Třebízi, Malíkovicích, Smečně a Jedomělicích.

Závodníci byli rozděleni do několika kategorií, přičemž vyhlášení vítězů se uskutečnilo krátce po 16. hodině. Oceněn byl i asolutní vítěz, jehož jméno zůstane zvěčněno vedle závodnických legend na vítězném poháru.

Pavel Brejník.
Lékař Pavel Brejník: Jsem dělník medicíny už dvaačtyřicet let a neměnil bych

Tradice Slánského okruhu sahá do roku 1952, kdy se prvním vítězem stal slavný plzeňský závodník František Šťastný na motocyklu Norton. Poslední závod se jel o dva roky později. Poté byl na dlouhé roky přerušen. Členové Klubu historických vozidel Slaný ho obnovili v roce 2010.

Po dojezdu posledního závodníka zpět na plochu slánského náměstí a sečtení všech výsledků se absolutním vítězem letošního ročníku Slánského okruhu stal Vladimír Garry Kupr ze Srbče s Chryslerem New Port z roku 1978.

Dámou XIV. Slánského okruhu roku 2023 se stala Václava Švestková ze Slaného se Škodou Rapid z roku 1982.

Automobily rok výroby do roku 1960
1. Václav Brunclík, Peugeot Commercial z roku 1929, Plzeň
2. Radek Štědrý, Praga Piccolo z roku 1939, Praha 5
3. Karel Nesmerák, Tatra 57 z roku 1934, Skuhrov

Automobily rok výroby 1961 – 1983
1. Martin Beneš, Ford Mustang z roku 1966, Kralupy nad Vltavou
2. Jakub Franc, Trabant 601 z roku 1979, Chomutov
3. Jiří Procházka, Škoda 120L z roku 1977, Obrnice u Mostu

Motocykly do roku výroby 1960
1. Václav Zahálka ml., CZ 250 Tourist z roku 1938, Beroun
2. Petr Babička, Jawa Stadion S11 z roku 1959, Slaný
3. Georgi Karamfilov, Simson AWO 425 z roku 1958, Kladno

Motocykly rok výroby 1961 – 1983
1. Stephen Edwards, Condor A 350 z roku 1976, Beřovice
2. Petr Kráva Ledvina, Honda CB750 z roku 1977, Slaný
3. Jiří Míka, Jawa 350 Californian z roku 1969, Újezdec

Video ze startu závodu a průjezdu Londou najdete zde v neděli 23. července