Nejen motoristé, ale i další příchozí mohli díky tomu celé dopoledne obhlížet přehlídku nablýskaných strojů tuzemské i zahraniční výroby. Nechyběly ani vozy zaoceánské. Největší zastoupení měla osobní auta a motocykly, dále pak vozidla služební, ale i vojenská či zemědělská.

Pro navození dobové atmosféry zahrál z pódia Swing Quartet Oty Martinovského. Akci moderoval motoristický fanda Berkovec Standa. Závodníky i další vážené hosty přivítali starosta Slaného Martin Hrabánek, místostarosta Radek Vondráček a ředitel Slánského okruhu Martin Nič.

Stalo se již tradicí, že každý ročník je věnován nějaké významné osobnosti. Letos byl před zraky všech dekorován za celoživotní působení v oblasti motorismu a zachování tradic veteránských závodů ve Slaném a okolí pan Václav Bečvář (1940). Někdejší učitel v autoškole, automechanik, zakladatel hobšovického muzea zemědělské techniky, předseda Orion klubu Slaný se společně s kolegy a rodinnými příslušníky zasloužil o to, že byl před 33 lety obnoven jiný, neméně slavný, závod do vrchu Knovíz - Olšany, na kterém kdysi závodili, mimo jiné, slavní motoristé jako Eliška Junková, hrabě Lobkowitz, hrabě Kolovrat a další. Stejně tak Václav Bečvář pořádá s kolegy též každoroční závod Stopou slánského Oriona. Obě soutěže jsou oslavou slavné značky a továrny na velocipédy Orion Viléma Michla, která byla ve Slaném založena v roce 1894. Později se fabrika zabývala i výrobou motocyklů téže značky. Firma byla jednou z nejstarších na výrobu jízdních kol a motorek, jednou z prvních v Rakousku-Uhersku.

Přehlídka vozidel a plnění úkolů na trase

Fotogalerie: Slánský okruh: přehlídka vozidel a plnění úkolů na trase

Po ocenění Václava Bečváře odstartoval v pravé poledne samotný Slánský okruh. Soutěžící v historických autech a na motocyklech projeli Londou a následně překonávali zhruba padesátikilometrový závod doplněný vědomostními a dovednostní úkoly. Soutěž byla i letos určena závodníkům s vozidly do roku výroby 1983. Všechny posádky měly za úkol absolvovat povinné zastávky a získat pokud možno minimum trestných bodů. Letošní kontrolní stanoviště byla umístěna v Pozdni, Zichovci, Třebízi, Malíkovicích, Smečně a Jedomělicích.

Závodníci byli rozděleni do několika kategorií, přičemž vyhlášení vítězů se uskutečnilo krátce po 16. hodině. Oceněn byl i asolutní vítěz, jehož jméno zůstane zvěčněno vedle závodnických legend na vítězném poháru.

Tradice Slánského okruhu sahá do roku 1952, kdy se prvním vítězem stal slavný plzeňský závodník František Šťastný na motocyklu Norton. Poslední závod se jel o dva roky později. Poté byl na dlouhé roky přerušen. Členové Klubu historických vozidel Slaný ho obnovili v roce 2010.

Po dojezdu posledního závodníka zpět na plochu slánského náměstí a sečtení všech výsledků se absolutním vítězem letošního ročníku Slánského okruhu stal Vladimír Garry Kupr ze Srbče s Chryslerem New Port z roku 1978.

Dámou XIV. Slánského okruhu roku 2023 se stala Václava Švestková ze Slaného se Škodou Rapid z roku 1982.

Automobily rok výroby do roku 1960
1. Václav Brunclík, Peugeot Commercial z roku 1929, Plzeň
2. Radek Štědrý, Praga Piccolo z roku 1939, Praha 5
3. Karel Nesmerák, Tatra 57 z roku 1934, Skuhrov

Automobily rok výroby 1961 – 1983
1. Martin Beneš, Ford Mustang z roku 1966, Kralupy nad Vltavou
2. Jakub Franc, Trabant 601 z roku 1979, Chomutov
3. Jiří Procházka, Škoda 120L z roku 1977, Obrnice u Mostu

Motocykly do roku výroby 1960
1. Václav Zahálka ml., CZ 250 Tourist z roku 1938, Beroun
2. Petr Babička, Jawa Stadion S11 z roku 1959, Slaný
3. Georgi Karamfilov, Simson AWO 425 z roku 1958, Kladno

Motocykly rok výroby 1961 – 1983
1. Stephen Edwards, Condor A 350 z roku 1976, Beřovice
2. Petr Kráva Ledvina, Honda CB750 z roku 1977, Slaný
3. Jiří Míka, Jawa 350 Californian z roku 1969, Újezdec

Video ze startu závodu a průjezdu Londou najdete zde v neděli 23. července