Ukazuje to i internetový katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla, tedy automobily s různou úrovní automatizovaných systémů řízení, na jehož spuštění za tvůrce upozornilo Centrum dopravního výzkumu a následně i ministerstvo dopravy, jež ke vzniku katalogu dalo podnět.

Na webu testovacioblasti.autonomne.cz se kdokoli může přesvědčit, že s automobilem, na němž se zkouší obdoba autopilota v letadlech, se lze setkat třeba na dálnicích D8 či D10 – nebo na některých silnicích na Mladoboleslavsku, Mělnicku a Praze-východ. Ani hlavní město nezůstává stranou. Patří mezi oblasti zařazené do sítě komunikací doporučených pro zkoušení nově vyvíjených automatizovaných systémů v běžném provozu.

Policie záměr nezná

Trochu s rozpaky vnímá vznik takovýchto testovacích oblastí například Jaroslav Svoboda z Odoleny Vody. Představa, že by se měl míjet s „autem bez řidiče“, se mu nezamlouvá – byť jde o vývoj elektronických systémů, jež mají být spolehlivější než člověk za volantem.

Jemu i všem, kteří by se chtěli dozvědět více, radí Šárka Želinská z Centrály dopravního výzkumu hledat poučení na webu autonomne.cz. S tím, že hodně nejasností může osvětlit tamější sekce častých otázek (FAQ). „Je tam třeba zodpovězeno, zda autonomní vozidlo bylo účastníkem nějaké nehody,“ řekla Deníku.

Ilustrační foto.
Cestování se už mění, posílení vlaků má přijít za týden

Středočeská policie nemá informace, že by se zatím v souvislosti s testováním autonomních prvků řízení na běžných silnicích objevily nějaké komplikace. „U subjektů, kterým byl provoz povolen, se z hlediska testování autonomních systémů dosud žádný problém nevyskytl,“ konstatovala v pondělí Barbora Schneeweissová z ředitelství středočeské policie.

Jiné to není ani na celostátní úrovni. A zjevně se neočekává, že by se policisté měli v oblasti testování samočinných prvků v běžném provozu více angažovat. „Policie ČR není do této aktivity ministerstva dopravy zapojena, tedy k věci nemohu poskytnout žádný komentář,“ sdělil v pondělí Deníku mluvčí policejního prezidia David Schön.

Zdarma a pro kohokoliv

Katalog testovacích úseků má sloužit především výzkumníkům, kteří vyvíjejí autonomní a automatizovaná vozidla. „Katalog má také velký potenciál být nástrojem, jak zvýšit atraktivitu České republiky a posílit její konkurenceschopnost v oblasti progresivních technologií,“ uvádí na svém webu ministerstvo dopravy. S tím, že pro vývojáře a techniky v oblasti autonomních vozidel je katalog světově unikátním nástrojem. Však jsou jeho informace dostupné rovněž v angličtině.

Nahlížet může bezplatně po jednoduché registraci kterýkoli zájemce – a tak se přesvědčit, oč jde: jedná se o databázi dálničních a dálničních úseků rozmanitého charakteru: od těch jednoduchých až po dopravně komplikovaná řešení. Dokonce si lze konkrétní lokality, doplněné podrobným popisem jejich charakteru, prohlédnout nejen na mapě, ale i na videu pořízeném z jedoucího auta. To vše mají vývojáři k dispozici zdarma, aby si testování mohli předem naplánovat a nastavit přesně podle parametrů, které potřebují: vybrat si pro svůj záměr ten nejvhodnější úsek silnice.

Lékař - Ilustrační foto
Která ošetření lze odložit? O tom by měl rozhodovat především lékař

Je třeba vyzkoušet, jak ověřovanou technologii ovlivní stromořadí? Na výběr jich je spousta i s volbou dalších prvků v okolí. Najít si však lze třeba i netypické stavební řešení, tunely či úseky s nejmodernějšími systémy inteligentního řízení dopravy nebo s pokrytím signálem různých typů bezdrátových sítí…

Volit vhodné místo však lze kupříkladu i s ohledem na nadmořskou výšku – nebo podle indexu nehodovosti, upozornil spoluautor aplikace Marek Vanžura z Centra dopravního výzkumu. „Uživatelům se tak dostává do rukou velmi přínosný nástroj, který významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu,“ míní.

K prověřování autonomních prvků řízení, jež by mohla představovat budoucnost automobilismu, katalog doporučuje dvě oblasti; každou o délce komunikací přes 500 kilometrů. Jedna zasahuje od Prahy k Mladé Boleslavi a na Ústecko, druhá prochází Moravou a Slezskem.

Středočeské inovační centrum (SIC). Ilustrační fotografie.
Inovační centrum poradilo vědcům z ciziny, jak na daně

Podpora testování samořiditelných vozidel

- Autonomní vozidla patří k technologickým inovacím, od nichž se očekává zkvalitnění dopravy a zvýšení bezpečnosti na silnicích. Česká republika rozvoj tohoto odvětví dlouhodobě podporuje. Nejnovějším příspěvkem je vytvoření katalogu testovacích oblastí v běžném provozu.

- Katalog dostupný na adrese testovacioblasti.autonomne.cz je určen především vývojářům, technikům, softwarovým inženýrům. Mohou si vybraný úsek důkladně prohlédnout ještě před reálnými zkušebními jízdami, které tak lze uskutečnit maximálně efektivně.

- Do přípravy katalogu, k jehož vzniku dalo podnět ministerstvo dopravy a náklady zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury, se společně s Centrem dopravního výzkumu zapojily České vysoké učení technické v Praze a společnosti O2 Czech Republic, TÜV SÜD Czech a Roboauto.

- Přístup do aplikace je bezplatně umožněn komukoli po předchozí registraci. Jedinou podmínkou užití katalogu je poskytování zpětné vazby o kvalitě prezentovaných informací prostřednictvím přednastavených formulářů; navrhovat lze i možná zlepšení či doplnění.

Zdroj: Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu

Ilustrační foto.
Kdo sklidí zeleninu a ovoce? To zemědělci zatím netuší