Velitel odřadu středočeských profesionálních hasičů, který má hlavní stanoviště (vybavené i jediným spojovým vozidlem, které je ve středních Čechách k dispozici) na parkovišti u hotelu Mezní Louka, nadále řídí práce v jednom se čtyř sektorů, na které bylo požářiště rozděleno: S3. V pondělí měl k dispozici 212 hasičů – kromě středočeských také profesionály z odřadů hlavního města Prahy i krajů Královéhradeckého, Olomouckého a Pardubického, dále příslušníky Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR – a rovněž členy 22 jednotek dobrovolných sborů.

Zdroj: Youtube

Ze sektoru S3 byla v pondělí vyčleněna část dobrovolných jednotek se třemi cisternami a dopravním automobilem s čerpadlem, informoval za Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje Ladislav Holomčík. „Jejich působištěm se stalo malé sportovní letiště při východním okraji obce Bynovec; šest kilometrů jižně od Hřenska. Za úkol měly přímé plnění tří letadel An-2, která byla nově nasazena do hasebních prací v okolí vrchů Bouřňák a Větrovec,“ uvedl Holomčík. S dodatkem, že každé z těchto letadel má nádrž na jeden a půl kubíku vody. Tu na letiště kyvadlově dovážejí cisterny.

„Díky odstranění popadaných a ohořelých stromů a také úpravám cest se do některých míst na prvním úseku sektoru S3, kam dříve projely jen čtyřkolky, v pondělí dostala i cisterna CZS 15 Triton ze Záchranného útvaru HZS ČR, která je v náročném terénu velkým pomocníkem,“ připomněl Holomčík. Oceňuje i drony, z nichž jeden využil velitel sektoru pro dokonalé prozkoumání nejsložitějších míst, která nebylo možné prohlédnout ani pěším průzkumem; pomohlo to k přesnému stanovení strategie zásahu.

Povodně ve středních Čechách v roce 2002.
Dvacet let od katastrofy: Střední Čechy i Praha si připomenou ničivé povodně

„V sektoru bylo dále položeno skoro ze 70 hadic asi dvoukilometrové vedení podél silnice z Mezné k Mezní Louce, které dodává vodu do velkoobjemové cisterny CV 40 Poseidon s nádrží na 21 tisíc litrů vody,“ připomněl Holomčík další novinku. Tato pětinápravová cisterna zde sama nehasí; slouží k plnění menších cisteren (najednou mohou být připojeny až čtyři), které zásobují nádrže pro letecké hašení pomocí vrtulníků s bambi vaky nebo dovážejí vodu na další potřebná místa.

Část hasičů byla ve svěřeném sektoru S3 vyčleněna také na kácení stromů a tvorbu ochranného průsmyku od Mezní Louky směrem na sever k hranici s Německem. „Z opačné strany postupují dřevorubci z národního parku, jimž pomáhají i harvestory. Cílem je vytvoření koridoru, který by v budoucnu měl v případě požáru zabránit jeho rozšíření na větší území,“ vysvětlil Holomčík.