A to v klíčové části u Slaného, která spojí hotové úseky ve Středočeském a Ústeckém kraji. Komplet má být D7 hotová v roce 2028. „V příštím roce bychom chtěli spustit výstavbu dalších dvou úseků dálnice mezi Slaným a Panenským Týncem, třetí úsek u Slaného by se měl začít stavět v roce 2025,“ potvrdil ministr dopravy Martin Krupka.

Mezi Slaným a Panenským Týncem ve středních Čechách zbývá dostavět celkem 17 kilometrů dálnice. V okrese Louny a Ústeckém kraji chybí poslední úsek – pětikilometrový u Postoloprt. Z hlediska přípravy jde o nejkomplikovanější část D7. „V tomto případě ještě nemáme vydané územní rozhodnutí, věřím, že v roce 2024 bude vydáno. Zároveň zpracováváme dokumentaci pro stavební povolení, abychom jej v roce 2025 získali, mohli zahájit výkupy pozemků a nejpozději v roce 2026 stavbu zahájili,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Do konce roku 2028 by podle jeho slov měla být dálnice mezi Prahou a Chomutovem kompletně hotová.

Stavba u Chlumčan začala loni v únoru, podle smlouvy se zhotovitelem, kterým je společnost Metrostav Infrastructure, vyjde na 1,178 miliardy korun bez DPH. Hlavně kvůli komplikacím při zakládání mostu u chlumčanského mlýna došlo na víceprace, zatím jsou vyčíslené na zhruba 30 milionů korun. „Při hlubinném založení největšího mostu se objevily nepříznivé podmínky, museli jsme ho za pochodu přeprojektovat a následně zrychlit další práce,“ popsal předseda představenstva společnosti Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík.

Po novém úseku u Chlumčan jezdí řidiči v plném, čtyřproudovém profilu na větší části. Přes mosty u Chlumčan se bude zatím jezdit obousměrně po levé polovině dálnice ve směru od Prahy. U křižovatky Louny východ začínají stavbaři pracovat na pravém jízdním pásu dálnice, který povede v trase současné silnice I/7. S odklonem dopravy na novou dálnici se na několik měsíců uzavře sjezd na Louny ve směru od Prahy, kompletní zprovoznění dálnice je v plánu v létě 2024.

Na nových úsecích D7 na Lounsku nemusí mít řidiči osobních aut dálniční známku. „Se zpoplatněním počítáme v momentě, kdy vznikne celistvá část ve směru od Prahy. Stane se tak, až se zprovozní chystané úseky D7 u Slaného,“ sdělil ministr dopravy Martin Krupka. To by mělo být za čtyři roky.

Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů, první úseky byly postaveny v souvislosti s výstavbou tzv. Nového letiště v Praze-Ruzyni v průběhu 60. a 70. let minulého století. Do roku 1989 přibyly mezi Prahou a Slaným další části. V osmdesátých a devadesátých letech se postavily obchvaty Slaného, Loun a Postoloprt, které poslouží jako polovina dálnice. V posledních patnácti letech řidiči začali postupně využívat celkem osm úseků D7 na Lounsku, Žatecku a Chomutovsku a také navazující část moderní silnice I/7 k česko německým hranicím v Krušných horách.

Dálnice je důležitá pro mezinárodní dopravu i pro dopravní spojení obyvatel Lounska, Žatecka, Mostecka a Chomutovska s Prahou. V blízkosti D7 vznikla řada průmyslových zón, které zaměstnávají tisíce lidí.

Mohlo by vás zajímat: U Lotouše povede už za dva roky dálnice

U Lotouše povede už za dva roky dálnice | Video: Deník/Kateřina Nič Husárová