Celkem jde o čtyři úseky – po dvou při jízdě ve směru od dálnice D5 k D1 i ve směru opačném – v délce od 800 metrů po 1,2 kilometru. Unikátní je to, že čidla měří duálním způsobem: zvlášť pro osobní auta (s nejvyšší dovolenou rychlostí 130 km/h) a vozidla nad 3,5 tuny (pro něž platí maximální osmdesátka).

Měřiče, pro něž se v uplynulých týdnech budovaly portálové konstrukce, kvůli jejichž výstavbě přibrzdila řidiče dopravní omezení v místě prací, už jsou kompletně dokončené, připomněl ve středu Martin Buček z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic.

A z jeho slov plyne, že měřidla už jsou připravena odesílat podklady pro vyměřování pokut: poloportály technici osadili potřebnými technologiemi – a ty již úspěšně prošly zkušebním provozem. „Z technického ani administrativního hlediska již nic nebrání užívání systémů úsekového měření v rámci ostrého provozu,“ konstatoval Buček.

Duální měření, tedy oddělená kontrola rychlosti osobních a nákladních vozidel, je zde podle jeho slov zprovozněno v rámci celé republiky poprvé. Rozpoznání jejich kategorií umožňují indukční smyčky umístěné samostatně pro každý měřený jízdní pruh.

Jejich možnosti jsou ale mnohem rozsáhlejší; schopností rozeznat malý auťák od velkého zdaleka nekončí. „Pomocí indukčních smyček lze také certifikovaně měřit okamžitou rychlost vozidel a sčítat dopravně-inženýrská data,“ upřesnil Buček. „Systém je součástí liniového řízení dopravy na dálnici D0 v úseku mezi dálnicí D5 a D1 – a stane se tak rovněž účinným nástrojem pro regulaci plynulosti dopravy v tomto dopravně vytíženém úseku,“ konstatoval.

Nové úsekové měření na Pražském okruhu

* Směr jízdy od dálnice D1 k D5:
- Jesenice, dálniční kilometry 1,058 – 1,850 (délka cca 800 m)
- Modletice, dálniční kilometry 77,115 – 78,100 (délka cca 1000 m)

* Směr jízdy od dálnice D5 k D1:
- Jesenice, dálniční kilometry 1,650 – 0,495 (délka cca 1200 m)
- Modletice, dálniční kilometry 78,305 – 77,155 (délka cca 1200 m)

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR