Důraz je však kladen především na zapojení těch starších; učňů a studentů, u nichž se prvotní dovednosti rozvíjejí už v různých specializacích. Mluvčí kraje Martina Kemrová v té souvislosti připomněla, že významná část projektu je zaměřena na polytechnické vzdělávání a rozvoj gramotnosti v oblasti digitálních technologií. „Nedílnou součástí je podpora aktivit vedoucích k vytvoření podpůrných a motivačních sítí pro žáky a studenty ohrožené školním neúspěchem s cílem prevence předčasného ukončení vzdělávání,“ upozornila na problém známý třeba z učilišť: nastoupit na školu zdaleka ještě neznamená, že dotyčný dospěje až k závěrečným zkouškám.

Požár v garáži rodinného domu v Unhošti.
Hasiči vyjeli do Unhoště k požáru v garáži. Hořel odpad v plastové popelnici

„Ve školním roce 2020/2021 probíhaly všechny aktivity v on-line prostoru,“ odkázala Kemrová na koronavirové souvislosti, které podobu školní práce zcela změnily. I tak se do projektu rozvíjejícího běžnou školní činnost dalšími aktivitami zapojilo téměř 1200 studentů a bezmála 800 vyučujících. Mezi nejoblíbenější zaměření se zařadily kroužek robotiky, 3D technologií, elektroniky, ale třeba i Matematika netradičně. Nebo kroužky věnující se výuce cizích jazyků či rozvoji čtenářské gramotnosti v podobě práce s komiksem Mluvíme v bublinách. „On-line se odehrávala i příprava školního „časopisu“ GéHáčko Gymnázia Hostivice,“ poznamenala Kemrová.

Kurzy jsou však určeny i pedagogům, kteří se mohou zdokonalit v práci s počítačovými programy nebo nástroji výuky na dálku. Nechyběla však ani nabídka odborných seminářů zaměřených například na syndrom vyhoření či třeba na diferenciaci výuky. Nabídku i ohlas radní Vácha chválí. „Jsem rád, že se nám daří nabízet zajímavé a atraktivní programy, které mají smysl pro žáky i učitele,“ poznamenal. „V době, kdy byly zavřené školy, šlo o dobrý způsob, jak komunikovat, jak se dostat k novým informacím a jak se naučit něco nového,“ oceňuje. Současně se těší na období po prázdninách, kdy rozmanité aktivity budou pokračovat v novém školním roce. „A já doufám, že většina se bude moci konat v reálném, nikoli on-line světě,“ řekl Vácha.

Jeřáb pomáhal se sejmutím střešních panelů ve slánském sídlišti.
OBRAZEM: Jeřáb pomáhal na slánském sídlišti se sejmutím střešních panelů

S nabídkou k účasti v projektu podpořeném dotačními penězi kraj podle Kemrové oslovil všechny střední školy ve Středočeském kraji – bez ohledu na zřizovatele. Zapojilo se celkem 55 organizací – z toho 50 škol či dalších příspěvkových organizací zřizovaných Středočeským krajem a pět dalších.