Toto a další vymoženosti včetně aktuálně vyvíjené mobilní aplikace je nový systém Smart city parkování, který v těchto dnech spustili v Kolíně. Zatím funguje jen na Karlově náměstí, kde se v denních hodinách všedních dní platí 30 korun za hodinu.
„Systémem řešíme i tranzitní dopravu, kdy auto pětkrát objede náměstí a pak odjede hledat parkovací místo jinam. To by se mělo eliminovat," připomněl starosta Vít Rakušan.
Symbióza není nic špatného
Firma, která systém vyvíjí, jej nyní půjčuje městu na půl roku. Poté se uvidí, zda Kolín systém koupí, nebo z ulic odstraní. „Doufáme, že odezva bude taková, že systém nebudeme rušit, ale naopak rozšiřovat na další místa," řekl starosta Vít Rakušan. Ten dále podotkl, že symbióza kvalitních firem a komunálního sektoru vůbec není nic špatného.
„Zatím jsme v podobě Karlova náměstí vyřešili jen malinký ostrůvek," připomněl statutární ředitel a předseda správní rady společnosti Jiří Svoboda s tím, že mobilní platební aplikace zatím spuštěná není. „Jde o peníze, zde se bude muset ještě hodně testovat," dodal. Platební kartu ale samozřejmě již použít lze.
Prezentace při příležitosti spuštění systému se zúčastnil také ministr dopravy Dan Ťok. „Přestože to není nic bombastického a velkého jako otevírání velkých úseků dálnic a obchvatů, myslím si, že to do dopravy integrálně patří. Jsem rád, že mohu být u zahájení něčeho, co se dá kopírovat i v jiných městech," řekl ministr.
Systém Smart city parkování
Co o nově vyvíjené aplikaci prozradili Petr Černohlávek a Miroslav Adamec, kteří se na vývoji podílí?
- K systému přistupují klienti přes klasický internet, přes chytré telefony, dalšími klienty jsou lidé připojující se přes webový prohlížeč tohoto systému, kde lze vidět vizualizaci parkoviště a kontrolovat svůj uživatelský účet založený v aplikaci.
- Ke kontrole slouží aplikace, kterou budou používat městští strážníci. Umožňuje vyhledat příslušnou registrační značku vozidla, zjistit zda a do kdy má zaplaceno.
- Další skupinou jsou lidé připojení přes službu mobilního operátora, kde vytvoří privátní síť oddělenou od internetu. To dává větší bezpečnost a lepší správu klientů.
- Přes toto APN se připojuje i technologie parkoviště, kam patří např. parkovací senzory. Zkrátka když některý ze senzorů, jichž Karlovo náměstí pojme celkem 57, pošle na server změnu stavu, tam se přepočítá počet volných míst a na základě toho se změní údaj svítící na tabuli.
- Senzory pracují na principu detekce změny magnetického pole. Senzor má dosah 30 metrů. Repeater umožňuje prodloužit dosah mezi senzory a další infrastrukturou, tedy Gateway, jež jako datový koncentrátor shromažďující informace ze všech prvků, senzorů.
- Parkovací automaty se dají nastavit na dálku ze serveru, třeba ceny parkovného. Automat komunikuje i zpětně hlášeními typu „dochází páska na tisk lístků" nebo „zasekla se mince v mincovníku".
- Informační tabule obsahují každá 21 LED svítidel, umí přizpůsobit intenzitu světla podle toho, zda na tabuli svítí slunce nebo je již noc, napájení je z veřejného osvětlení.
- Po skončení pracovní doby úřadu se rezervovaná místa uvolňují pro běžné parkování.
- Notifikace řidiče upozorní, že mu končí parkovné. Lze ho v aplikaci jednoduše prodloužit, aniž by řidič muset k vozidlu.
- Aplikace se vyvíjí pro nejpoužívanější mobilní operační systémy, tedy Android od verze 4.4 a novější a iOS od 9.0.
- Zaregistrovat si lze až tři registrační značky aut.
- V aplikaci ani na serveru nesmí společnost ukládat číslo platební karty.
Čtěte také: Primátor Mladé Boleslavi o novém parkovacím režimu: Blížíme se ke shodě