Varuje, že bez peněz hrozí zdražování veřejné dopravy – a nejen to. Mohlo by dojít i na omezování jejího rozsahu, spojeného s redukcí počtu spojů. Což by pasažéři jistě neocenili, protože by to neznamenalo pouhé omezení jejich komfortu.
Propad převyšuje půl miliardy
Tytam jsou doby, kdy středočeští politici z řad STAN na jaře z opozičních pozic volali po tom, aby lidem, kteří mají koupený předplatní kupon, byla prodloužena jeho platnost. Kvůli opatřením proti šíření koronaviru ho totiž nestačili „projezdit“ v rozsahu, který předpokládali při nákupu (navíc se tehdy kvůli nedostatku ochranných pomůcek pro pracovníky dopravců, a to včetně řidičů, jednotlivé jízdenky neprodávaly ani nekontrolovaly, takže část lidí po nějakou dobu cestovala bez placení, což prý vůči držitelům kuponů nebylo fér). Dnes Borecký upozorňuje na dramatické dopady v podobě výrazného finančního propadu, který by mohl otřást samotným systémem veřejné dopravy. Alespoň v té podobě, jak jej zatím známe.
Protože výrazně ubylo prodaných jízdenek, a to zejména kvůli poklesu počtu cestujících, odhad letošní ztráty na nevybraném jízdném v kraji vyčíslil Borecký na zhruba 600 milionů korun. Podle něj je logické, že dopravci tyto peníze budou žádat – přičemž v případě dopravní obslužnosti objednávané krajem radní vyčíslil ztrátu na 550 milionů korun a u měst a obcí na 60 milionů.
Argument, který asi leckoho napadne – že přece veřejná doprava byla a stále je omezována, a tak dopravci ušetřili, prý neobstojí. A nejen proto, že se objevily nové náklady, třeba na dezinfekci a ochranné prostředky. Úspory jsou vlastně minimální: jen za pohonné hmoty, především naftu, a za pravidelnou údržbu, která závisí na počtu ujetých kilometrů. Nadále ale běží náklady, které se nemění, ať autobusy či vlaky vjedou, nebo ne: především odpisy z pořizovacích cen vozidel a mzdy personálu. „Navíc jsme ve středu, kdy se vrátili do škol prvňáci a druháci, museli obnovit školní spoje, i když jimi cestuje jen málo lidí,“ upozornila hejtmanka Petra Pecková (za STAN).
Příkladem jsou Holanďané
Ztráty podle Boreckého prostě bude třeba zaplatit, avšak kraj ani obce to „neutáhnou“; zvlášť s ohledem na propad daňových příjmů. Pomoci podle něj musí vláda. A má prý z čeho, jestliže ve státním rozpočtu zůstávají nevyčerpané prostředky na žákovské jízdné a slevy pro seniory.
Příklad vládních kompenzací už podle něj v Evropské unii existuje. „Nizozemsko; to ztrátu sanuje,“ řekl radní novinářům na tiskové konferenci. V naší zemi je prý situace jasně daná: peníze se do systému musí doplnit. A buď je zaplatí vláda, nebo občané – ať už ve formě vyšších plateb, nebo zhoršených služeb.
Schyluje se ke zrušení jízdného zdarma?
- Vlastní program nad rámec státní podpory jízdného pro žáky a studenty a seniory nad 65 let má Středočeský kraj. V rámci projektu zavedeného v minulosti nabízí za splnění stanovených podmínek „jízdné zdarma“, tedy kompletní proplácení výdajů.
- Lze očekávat, že kvůli úsporám budou krajské slevy na jízdném pro žáky a seniory zrušeny. Zvlášť když tento projekt zástupci STAN a ODS, kteří jsou dnes součástí vládnoucí koalice, v dřívější roli opozičních politiků kritizovali.
- Prozatím všechny informace k proplácení jízdného pro žáky a seniory, uplatňovaného v nynější podobě od roku 2018, zůstávají na webu krajského úřadu (www.kr-stredocesky.cz/web/doprava/stredoceske-jizdne) beze změny.