Podle předsedy představenstva společnosti České přístavy Miroslava Černého záměr vychází z dokumentace posouzení vlivu na životní prostředí EIA, schválené před šesti lety krajem, který své stanovisko před měsícem opět potvrdil.

Změna stavby? Ne!

Mělnický starosta Ctirad Mikeš připomněl, že na jaře letošního roku České přístavy požádaly o změnu stavby týkající se hlavně rozsahu zpevněných ploch a prodloužení kolejí. „Množství kontejnerů přepravovaných po železnici do přístavu se zvýšilo," vysvětlil starosta.

Podle něho radní nesouhlasí s vydáním rozhodnutí o změně stavby. „Požadujeme zpracování nové dokumentace a projednání vlivu záměru na životní prostředí," potvrdil Ctirad Mikeš.

Město chce zároveň prověřit, jak přístav dopravně zatěžuje město. Nechalo zpracovat studii, která zjistí množství kamionů a vlaků projíždějících městem s cílem v kontejnerovém terminálu. Hotová má být v létě.

„Závěry budou posouzeny s dopravní studií, z níž kraj i přístavy vycházejí," doplnil starosta, podle kterého lze pouze touto cestou dosáhnout návratu kauzy k jednání na kraji nebo nadřízených ministerstvech. 

Kolony u přejezdů

Podle Ctirada Mikeše místní lidé vnímají, že stoupla přeprava kontejnerů po železnici do přístavu. „Řidiči často čekají v kolonách u železničních přejezdů v ulicích Bezručova a Řípská, až projedou dlouhé vlaky," připomněl starosta.

K potížím při průjezdnosti městem docházelo od začátku roku i podle Miloslava Černého ze společnosti České přístavy. Mezi příčinami podle něho byly stavby a opravy vozovek, rychlý příchod železničního operátora ze skupiny rakouských státních drah do mělnického přístavu a časté stahování závor před terminálem. 

„Zavedli jsme opatření, která značně sníží počet vjezdů a výjezdů vlaků do přístavu," uvedl Miloslav Černý a doplnil, že jde o snížení o 136 až 144 průjezdů lokomotiv. Například strojvedoucí už na směny i z práce domů nejezdí lokomotivami, ale vozí je auto přístavů.

Záměr Ekologizace kontejnerového terminálu a úpravy vlečkových kolejí v přístavu Mělník je podle kraje pro další řízení stavebního úřadu platný. Město už dalo kraji na vědomí, že takový záměr odmítá.

Námitky pří řízení

„Nastane tak nepříjemná a pro občany nepochopitelná situace, kdy bude město uplatňovat námitky při řízení, které vede stavební úřad mělnického městského úřadu," poznamenal starosta.

České přístavy čekají na stavební povolení, aby zahájily práce. „Hned po jeho získání prodloužíme kolej v nové úrovni stoleté vody, aby se vlaky vešly do hloubi přístavu," vysvětlil Miloslav Černý, podle kterého nové plochy zpevní hráz proti velké vodě.

Společnost rovněž měří a řeší hlukovou zátěž. K jejímu snížení by měly přispět například i dva elektrické jeřáby, které omezí manipulace prostřednictvím vysokozdvižných naftových vozíků.

Mělnický přístav je klíčovým přístavem transevropské dopravní sítě na labsko-vltavské vodní cestě.

Čtěte také: Řeky v Čechách ožijí. Turisty se pokusí přilákat na nová přístaviště