Na rozdíl od jiných krajů, z nichž některé vyžadují výhradně své regionální jízdenky a v regionálních vlacích tam neplatí ani doklady konkrétního dopravce (přičemž rozdíly mohou být na stejné trase i v osobních vlacích objednávaných krajem a v rychlících jezdících na základě zakázky státu), mohou ve středních Čechách lidé jezdit jak na jízdní doklady konkrétních dopravců, kteří vlak provozují, tak s využitím jednotlivých jízdenek i předplatných kuponů Pražské integrované dopravy (PID). A platí to v příměstské dopravě, i v rychlících. Podle ujištění středočeského radního pro oblast dopravy Františka Petrtýla (ANO) by neměly nastat komplikace ani při cestování přes hranice kraje: to řeší smlouvy o uznávání tarifů a vzájemných zápočtech, uzavřené s několika okolními kraji.

V souvislosti s masivnějším nástupem konkurentů Českých drah je pro střední Čechy nejvýraznější změnou převzetí čtyř rychlíkových tratí společností Arriva Vlaky. Motorové rychlíky nově jezdí na trasách R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor – Rumburk – Šluknov, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Mluvčí firmy Jan Holub Deníku potvrdil, že i zde lze na středočeských úsecích využívat jak jízdenky Arrivy, prodávané bez přirážky přímo ve vlaku a také na některých velkých nádražích a se slevou v předstihu i přes e-shop, tak rovněž regionální tarif toho kraje, kudy vlak jede.

Například pro jízdu na rychlíkové lince z Prahy do Tanvaldu může cestující tarify libovolně kombinovat pro různé úseky, pokud si propočítá, že by to pro něj bylo výhodnější: jízdné Arrivy libovolně mixovat ve středních Čechách s PID a na Liberecku s tamějším IDOLem. To však vyžaduje jistou zběhlost v zacházení s informacemi z internetu – a teprve praxe ukáže, s jakým ohlasem se setkají požadavky cestujících, jestliže nebudou vědět, co přesně chtějí, ale pouze si řeknou o takovou kombinaci, „aby to bylo nejlevnější“.

Z převzetí nových užitkových automobilů zástupci HZS Středočeského kraje.
Profesionálním hasičům pomohou při výjezdech nové dodávky

Někdejší testy Deníku z dob, kdy se na středočeské železnici tarif PID teprve zaváděl, ukázaly, že vše je v lidech. Zatímco někteří pracovníci drah ochotně vyhověli, dokonce neváhali zkušebně zadat různé varianty, aby měli jistotu, našli se tací, kteří tohle přání ignorovali: rovnou se vytasili s jízdenkou ČD; tou dražší. Nevíš, co přesně chceš, tak tady máš. Prý ji primárně prodávají každému, kdo si výslovně a konkrétně neřekne, že chce něco jiného. A Deník tehdy zaznamenal i případ nepravdivého přesvědčování pracovnice nádražní pokladny, je jiná než ČD jízdenka prostě ve vlaku platit nebude…

Radní Petrtýl ještě upozornil i na další aktuální novinku. Na Rakovnicku, kam začínají z Ústeckého kraje zajíždět vlaky dopravce Die Länderbahn. Ani tam se však z pohledu hejtmanství neočekávají komplikace. S novinkami kolem placení přicházejí i stále dominující České dráhy. Mimo jiné zavádějí možnost plateb kartou ve všech vlacích, které mají průvodčí (což nemusí být pravidlem; někde jsou jízdenky k mání v automatu). Ruší se také například zpáteční jízdenky. Nadále zůstávají proměnlivé ceny pro stejné úseky, odvíjející se od času jízdy a vytíženosti daného spoje.

Ilustrační foto
Řidič chtěl uplatit dvěma tisíci policejní hlídku

Pro středočeské pasažéry změny kolem jízdenek ve vlacích nepředstavují takovou revoluci jako v některých dalších regionech – nicméně cestování se v některých oblastech kraje od neděle dosti výrazně mění i v autobusech. Souvisí to zvláště se začleněním části Rakovnicka do systému PID, což se projeví nejen v tomto regionu, ale také na Kladensku i Berounsku. Přibude autobusů s uplatněním tarifu PID, ale mění se i jízdní řády: přibývají nové linky, jiné se slučují či upravují trasy. Cílem je zejména posílit hlavní tahy a jízdy v časech špiček, stejně jako zlepšit provázanost mezi jednotlivými spoji včetně přestupů mezi autobusy a vlaky. Ale také zlepšit regionální dopravu během dopoledne či večer.

Změny se však týkají i cestování autobusem v dalších oblastech středních Čech. Většinou jsou spíše drobnější – což však neplatí na Mladoboleslavsku. Konkrétně v oblasti Mnichova Hradiště, kde souvisejí se zajížděním autobusů na nově zprovozněný terminál u tamějšího vlakového nádraží. Zastávky na náměstí sice zůstávají, avšak kvůli prodloužené trasy linek až k železniční stanici se posunuly časy odjezdů.

Ilustrační foto
Dýchacích onemocnění v kraji mírně přibylo