Majitelé mopedů československé značky Stadion montují výkonnější karburátory, leští kanály a instalují zapalování z motorových pil a jiných vysokoobrátkových strojů. Jejich velký den se kvapem blíží.

Už v sobotu v pravé poledne totiž vyletí startovní páska osmého ročníku Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze ve Mšeně. A závody světové úrovně si nechá ujít jen málokterý z nadšených mopedistů, kteří do Mšena míří ze všech koutů republiky.

Recesistický závod šlapadel z rakovnické továrny, který pořádá už od roku 2005 mšenský Jawa – moto - ČZ veteran klub, navštěvují podle jeho starosty Ladislava Homolky stovky fanoušků. „O závodníky není nouze, se závody každý rok počítají. A návštěvníků také rok co rok přibývá, na tribuně i kolem oválu jich bývá kolem čtyř set i více," pochvaloval Homolka.

Antuka mšenského oválu patřila v prvním ročníku pouhé osmičce závodníků, to už ale dávno neplatí. Do Mšena dnes jezdí se svými stroji desítky borců ze širokého okolí. Pátý ročník slavil dokonce historicky první zahraniční účast. Na dvaadvacítce, což je označení druhé modelové řady stadionů, na trať vyrazil Australan Joseph Moravek. V šestém ročníku za mšenskou stáj startoval Holanďan Fino Prosperi.

O tom, zda budou mít i letošní závody zahraniční účast, zatím pořadatelé mlčí. Už nyní je ovšem jasné, že se silné konkurenci mužů postaví mladá závodnice Jana Plašilová, která se pokusí pro mšenský klub vybojovat cenné umístění v kategorii originálních mopedů.
Mistři levých zatáček v sedlech ďábelských strojů, které upalují až stovkou.

Tak můžeme říkat závodníkům, kteří s nadšením prohánějí československé mopedy Stadion po antuce mšenského plochodrážního stadionu s jediným cílem – dostat se co nejdříve k vysněné šachovnici cílového praporku.

Závodů, které jsou rozděleny na kategorii standard a speciál, se může podle Ladislava Homolky zúčastnit jakýkoli majitel mopedu Stadion S 11, S 22 a S 23.
„Jen v kategorii standard může závodit stroj bez jakýchkoliv úprav, povolena je pouze výměna karburátoru z typu Stadion S11 či S22," vysvětlil starosta klubu, který je zároveň ředitelem zítřejšího závodu.

Kategorie speciál závodníkům oproti té klasické nezakazuje téměř žádné úpravy, jen je nutné zachovat klasický tvar motoru z vnější strany. Proto v této skupině není mnohdy ani poznat jakákoli spojitost s klasickým mopedem. „Stroje mají svým vzhledem blíže spíš k silným plochodrážním speciálům z divišovské fabriky," dodal Ladislav Homolka. Sobotní závody oživí prezentační jízda automobilů BMW, jejichž majitelé mají ve Mšeně sraz.