Ačkoli jsou tyto větší akce poněkud vzdálené, jedno mají společné: obě se týkají frekventované silnice druhé třídy číslo 101, obkružující Prahu jako spojnice dálnice D4 (Zbraslav) a D1 (Modletice). U Jesenice navíc navazují radiály II/105 od Jílového a Sedlčan a II/603 od Kamenice a Poříčí nad Sázavou.

Právě Jesenici na Praze-západ by měl chystaný obchvat výrazně ulevit, připomněl v pondělí krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). „Zdejší složitou dopravní situaci, kdy je tangenciálně veden průtah silnice II/101 centrem města s nevstřícnou úrovňovou křižovatkou a se značně zatíženou silnicí II/603, umožní řešit vybudování přeložky silnice II/101 dlouhé 1400 metrů jižně od Jesenice – a to s navrženým křížením se silnicí II/603 na již postavené okružní křižovatce,“ přiblížil Petrtýl chystanou změnu na významné spojnici mezi Prahou a Benešovem. Stát by to podle předpokladů mělo 122,2 milionu korun s DPH. Počítá se s tím, že kraj zaplatí desetinu; 85 procent nákladů by se mělo podařit získat z peněz od Evropské unie a pět procent ze státního rozpočtu.

Stejný model financování by se měl uplatnit i na pomezí Kladenska Prahy-západ při financování zásadních oprav úseku v havarijním stavu mezi Unhoští a Červeným Újezdem. Rekonstrukce úseku v délce 1,5 kilometru by měla přijít na 36,4 milionu korun. „Opravena bude vozovka v celé šíři 6 až 7 metrů a dojde i úpravě systému odvodnění,“ upřesnil Petrtýl. „V trase silnice se nachází i úrovňová křižovatka a řada sjezdů na přilehlé pozemky,“ doplnil další podrobnosti.

Vodní dílo Orlík.
Milionem chce kraj pročistit vodu v Orlíku
Ani v důchodovém věku by lidé neměli slevit z aktivního života.
Průměrná délka života se mezi kraji liší až o čtyři roky