VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Služby - Služby Ostatní pomocní a nekvalifikovaní 13 000 Kč Ostatní pomocní a nekvalifikovaní pracovníci ve službách jinde neuvedení Dělník čištění a údržby města. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Požadujeme:, řidičské oprávnění sk. B, sk. C - výhodou, flexibilitu a zodpovědnost, dobrý zdravotní stav., Nabízíme:, stabilitu a zázemí silné společnosti s perspektivou zajištěné budoucnosti, hlavní pracovní poměr se smlouvou na dobu určitou s možností přechodu na dobu neurčitou., Stravenky. Možnost ubytování., Místo výkonu práce:, Kladno. Pracoviště: Ave kladno s.r.o., Smečenská, č.p. 381, 272 04 Kladno 4. Informace: Zuzana Dufková, +420 734 184 626. Obchod - Obchod Nákupčí 45 000 Kč Specialisté v oblasti prodeje a nákupu strojů, přístrojů a zařízení (kromě informačních a komunikačních technologií) Specialisté v oblasti prodeje a nákupu strojů a zařízení. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, VŠ vzdělání bakalářské úrovně. Znalost perštiny výhodou, znalost odborné angličtiny v oblasti elektro vítána., Zkušenosti s vedením projektů, přípravou, naceňováním obchodních nabídek a následnou implementací projektů výhodou., , Práce budou prováděny i na adrese: KV Material s.r.o., Praha, ul. Na Strži 1702/65, Praha 4 - Nusle.. Pracoviště: Kv material s.r.o., pracoviště buštěhrad, U Panelárny, č.p. 136, 273 43 Buštěhrad. Informace: Darja Sýkorová, . Výroba - Pomocní pracovníci údržby budov a souvisejících 21 000 Kč Pomocní pracovníci údržby budov a souvisejících prostor Dělník údržby areálu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: nástup do pracovního poměru možný okamžitě, , Požadujeme:, o Minimálně vyučení v jakémkoli oboru , o Dobrý zdravotní stav , o Čistý trestní rejstřík, o Spolehlivost, svědomitost, samostatný přístup k práci, o Komunikativnost, flexibilitu, , Pracovní náplň:, o Údržba a úklid venkovních prostor areálu , o Práce v odpadovém hospodářství, o Údržbářské práce na objektech, o Práce s motorovou pilou, křovinořezem, o Manipulace s břemeny pomocí vysokozdvižného vozíku, , Nabízíme:, o Práci v perspektivní společnosti , o Motivační odměnu, nástupní plat od Kč 21.000,- , o 5 týdnů dovolené, o 13. plat , o Příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění, o Příspěvek na stravování, , , V případě Vašeho zájmu kontaktujte firmu některým z níže uvedených způsobů:, , METAL TRADE COMAX, a.s. nebo e-mail: prace@mtcomax.cz, , Případné dotazy Vám zodpoví pí. Vaigeltová na těchto telefonních číslech:, • 315 730 201, či 724 146 998. Pracoviště: Metal trade comax, a.s., Sídliště, č.p. 420, 273 24 Velvary. Informace: Blanka Vaigeltová, +420 315 730 201,724 146 998. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 20 000 Kč Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič osobního vozu/minibusu. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadujeme:, - ŘP sk. B + praxi v řízení minimálně 4 roky, - základní AJ podmínkou, - ruský (ukrajinský) jazyk minimálně na úrovni B2, , Náplň práce:, - rozvoz osob do/ze zaměstnání v rámci kraje , - rozvoz osob na/z letiště, - rozvoz osobním automobilem nebo minibusem, , Pracovní doba dle domluvy - včetně víkendů a nočních.. Pracoviště: Balkan consult s.r.o., provozovna, Milady Horákové, č.p. 2725, 272 01 Kladno 1. Informace: Milan Zavada, +420 737 514 495.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Celostátně hledaného muže zadrželi v Kladně

Vzpomínka na setkání s hrdinkou srpnové okupace Kamilou Moučkovou v Lánech v roce 2010.
5

OBRAZEM: Vzpomínka na setkání s hrdinkou srpnové okupace Kamilou Moučkovou

Vpádu vojsk Varšavské smlouvy do naší vlasti nikdo nemohl uvěřit

Kladensko – Srpen 1968 zůstane navždy tučným písmem zapsán v dějinách naší země. Vpád vojsk Varšavské smlouvy na území tehdejšího Československa šokoval miliony obyvatel našeho státu. Počet pamětníků této události stále klesá, někteří z mladší generace dokonce už ani neví, co se v srpnu onoho nešťastného roku stalo. Přesto existuje řada těch, kteří vzpomínky na osudný 21. srpen 1968 barvitě vybavují.

Politolog: Okupaci plánovali Sověti několik měsíců dopředu, naznačují informace

Střední Čechy /ROZHOVOR/ – Události srpna 1968, kdy na území Československa vstoupila sovětská armáda, jsou dobře známé. Co ale říká na vojenskou stránku okupace politolog a historik Vladimír Srb, který je prorektorem Vysoké školy společenských věd v Kutné Hoře? Jak dlouho vznikaly plány na okupaci? Byla invaze finančně náročná pro Sovětský svaz? Nejen na to jsme se ho zeptali v našem rozhovoru.

Na zlepšení silnic má ročně plynout čtyři až šest miliard

Střední Čechy – Pomoci přičísnout stav středočeských silnic druhých a třetích tříd, které jsou dlouhodobě jaksi pocuchané, má letos suma 3,5 miliardy korun. Prozatím rekordní částka, která je za celou dobu existence kraje věnována na opravy silnic a jejich mostů, by přitom neměla zůstat výjimkou. Má se jednat o první vlaštovku, za níž přiletí další a větší hejna.

Buštěhrad kope za fotbal i s Gambrinusem

Střední Čechy - Stál tu jeden z největších hradů středověkých Čech, později tady panovala mocná hrabata, knížata, Habsburkové zde měli svoje císařské sýpky. Přespal tady i zimní král Fridrich Falcký, než ho nedaleká Bílá Hora historicky znemožnila. Jen fotbal v Buštěhradu, malém městě položeném v sousedství Lidic, ale i mýtické zříceniny hradu Okoř, v posledních letech trochu tápal. Těm časům odzvonilo, místní SK na jaře postoupil do okresního přeboru a ani tam nehodlá hrát partituru druhého houslaře.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT