Zásadní změny veřejné dopravy v části Středočeského kraje přinesla integrace autobusů na Mladoboleslavsku platná od neděle – s tím, že řada cestujících se s nimi na vlastní kůži poprvé setkala při pondělním zahájení pracovního týdne. Vedle většího důrazu na spojení mezi Mladou Boleslaví a Prahou se mnohde jezdí jinak v rámci regionu: na 12 linkách byl upraven provoz, vzniklo 37 nových linek – a hned 77 dosavadních zaniklo. Rozsahem byl tento komplex úprav jízdních řádů mimořádný. Hned se navíc přistoupilo i k propojení některých linek do krajů Libereckého a Královéhradeckého. Ke stejnému datu došlo navíc také k rozšíření integrace na Rakovnicku – mimo jiné rovněž s důrazem na spojení s Prahou, ale také s novou linkou do Žatce. A přišly i změny v propojení Prahy s Českolipskem.

Cílem integrace je především lepší provázanost a návaznost spojů i linek usnadňující přestup nejen mezi autobusy různých dopravců, ale třeba také mezi autobusem a vlakem. I při přestupování lze využívat jednu jízdenku s účtováním podle času stráveného ve vozidlech a počtu překonaných pásem – a navíc s možností platit přes mobilní aplikaci Lítačka. Při pravidelném dojíždění by také měli cestující mít možnost proti dřívějšku ušetřit, a to díky využívání předplacených časových kuponů nového tarifního systému.

V červnu má být integrované celé území kraje

Nedělní změny byly v rámci rozšiřování systému PID do dalších středočeských regionů pro letošek posledními kroky. K dokončení integrace v celém kraji dojde v příštím roce, a to připojením tří menších oblastí. Na připojení Vlašimska a Čáslavska má podle slov Boreckého dojít počátkem března – a 12. června bude hotovo, když vše završí integrace Březnicka.

Následovat bude zlepšování dopravních vazeb přes hranice kraje podobně jako už nyní třeba ve spolupráci s Libereckem nebo zavedení nových vlakových linek mezi Plzní a Berounem. Pozornost se má soustředit třeba na spolupráci s jihočeským partnery. „Chceme také pracovat na rozšiřování technologické platformy, multikanálového odbavovacího systému, o čemž jednáme se zástupci krajů Plzeňského, Libereckého i Jihočeského,“ připomněl Borecký. Znamená to, že by se mohlo cestovat s Lítačkou třeba i dejme tomu z Benešova do Českých Budějovic? To ještě ne, odpověděl radní na otázku Deníku. „Spíš do Tábora,“ upřesnil.