Městské, jež se na první pohled poznají podle střechy v bílé barvě, mají mít jednobarevné sedačky koženkové; příměstské, odlišené modrou střechou, budou mít na sedadlech textilní potah se schváleným jednotným vzorem (vzniklým ve spolupráci s projektem Maappi). Většina sedaček bude červená, několik v každém vozidle však bude modrých. Tato barva má jednoznačně odlišovat místa přednostně určená pro nevidomé cestující nebo lidi s tělesným handicapem. Nepřehlédnutelné jsou dopravní motivy, odkazující nejen na autobusy, ale i vlaky, tramvaje, metro – a dokonce i na přívozy či lanovou dráhu. A grafické pojetí také naznačuje množství linek a jejich vzájemnou provázanost.

Autorem návrhu je 14letý školák Matěj Hošek. Ano, opravdu: jde o dílo chlapce, který teprve navštěvuje základní školu. Jeho blízcí přitom považují za úspěch, že může – byť s pomocí asistenta Ondry – chodit do běžné školy. Matěj totiž trpí těžkou formou autismu. Diagnóza, která zní Aspergerův syndrom s apaticko-abulickým syndromem, doslova převrátila naruby život celé rodině. Projevuje se totiž chováním značně odlišným od vrstevníků. Boj o to, aby syn mohl navštěvovat školku i školu se standardním režimem, ale maminka nevzdala.

Maty nicméně není takový, jako jeho spolužáci. Učarovaly mu plány, schémata a mapy, které i sám maluje. A v těch, jež vytvořil někdo jiný, napravuje omyly a zjednodušuje složitosti. Uchvacuje ho ale také vše kolem dopravy a designu. Jeho návrhy – převážně vycházející z dopravních schémat – se dokonce staly motivem pro potisk látek, ze kterých v rámci projektu Maappi vznikla módní kolekce oděvů, obuvi i batohů.

Navrhuje toho ale víc: už dnes má promyšlenou podobu „své“ tramvaje, metra, a dokonce i nádraží – a věří, že to všechno jednou skutečně bude sloužit cestujícím. A pak má ještě sen, který souvisí s jiným ježděním: s jízdou po ledě. Mladší sestra Sofia je nadějnou bruslařkou – a jeho přáním je, aby mohl napodobit bratra snowboardistky a lyžařky Ester Ledecké: navrhnout originální sportovní oblečení, které ségra pozlatí.

První autobusy vybavené sedadly se vzorem podle Matyho návrhu by se na středočeských silnicích mohly objevit na jaře.

Ilustrační foto.
Vlaky změní jízdní řád. Bude většina lidí chválit?
Dojíždění za prací - Ilustrační foto
Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně