Po jeho stanovení volají právě někteří starostové, jimž se nezamlouvají propočty podle takzvaných standardů dopravní obslužnosti – kalkulací krajské organizace IDSK neboli Integrované dopravy Středočeského kraje a krajského úřadu.

Požadavek na placení podle počtu obyvatel zmiňoval třeba starosta městysu Mšec na Rakovnicku Jiří Loskot (STAN), který stojí v čele takzvaného Odoraku – Sdružení měst a obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti. Přičemž odkazoval na to, že stejného mínění jsou i zástupci Benebusu – obdobného svazku obcí na Benešovsku.

Ilustrační foto.
Asociace chce obměkčit kraj: což podpora pro krámky v nejmenších obcích?

Radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN) však nesouhlasí. Připouští, že takový systém placení příspěvků by byl „snadno vysvětlitelný“ – nicméně nevidí v něm spravedlnost. A zejména mu jde o to, aby se vytvořila „zpětná vazba mezi obcí a ekonomikou linek“. Jinými slovy: když obce budou připlácet na konkrétní ztráty svých spojů, jejich představitelé budou mát zájem důkladněji uvážit, zda daný spoj v daném čase je pro jejich občany opravdu potřebný…

Radní Borecký se nicméně nebrání ani smlouvám se svazky obcí. Pokud Odorak či Benebus chtějí ředit dopravu v rámci většího regionálního celku, prosím: zástupci kraje nebudou jednat o financování dopravní obslužnosti s jednotlivými obcemi a městy, ale s těmito svazky. A ty si pak záležitosti kolem peněz vyřeší mezi sebou podle vlastních představ. Pokud budou chtít, mohou si podle slov Boreckého i „nastavit interní kapitační platbu“.